Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Ris och ros för Facebook Deals

Publicerad: 3 Februari 2011, 09:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Förra veckan lanserades Facebook Deals i Europa. Men Sverige får vänta ett tag till. Joakim Leijon på Whispr Group i New York ger sina intryck av tjänsten.


Ämnen i artikeln:

FacebookWhispr

Med Facebook Deals kan annonsörer koppla erbjudanden till kunder som checkar in hos dem med i Facebooks positioneringstjänst Places. Tjänsten lanserades i USA i november förra året, med H&M som en av de första annonsörerna.

Sedan förra veckan är Deals även tillgängligt i Storbritannien, Tyskland, Italien, Frankrike och Spanien.

När Deals kommer till Sverige är inte känt ännu, men det blir under 2011, enligt Nordenchefen Martin Ingemansson.

– Vi lanserar annonsprodukten när vi känner att marknaden är mogen, säger han till Dagens Media.

Joakim Leijon, partner på sociala medier-byrån Whispr Group i New York, har jobbat med Facebook Deals för flera företag.

– En av de största fördelarna med Deals är att det bygger lojalitet till konsumenten samtidigt som budskapet sprids till nätverket. Fler och fler företag i New York har börjat ersätta sina traditionella stamkundskort med lojalitetsprogram via exempelvis Facebook Deals, säger han.

Han tror dock att marknadsföringsaspekten som uppnås genom att erbjudanden sprids i användarnas nätverk, är större än den säljdrivande effekten.

– Den sociala spridningen man kan få genom att använda Facebook Deals slår det mesta vi har sett hittills.

Men det finns problem med tjänsten. Enligt Joakim Leijon finns det förvånansvärt många buggar i systemet och många Facebook-medarbetare är fortfarande dåligt insatta i hur tjänsten fungerar.

Facebook hjälper dessutom främst stora företag som annonserar regelbundet.

– Det är relativt komplicerat att använda Deals och det kan vara knepigt att mäta resultaten. Det har även förekommit en hel del förvirring bland användarna i USA om hur tjänsten fungerar, vilket har lett till sura reaktioner bland annat hos Gaps kunder, säger Joakim Leijon.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookWhispr

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.