Digitalt
Riktade annonser upphör att vara frivilligt för Tiktok-användare
Publicerad: 18 mars 2021, 06:52
Fram tills nu har Tiktok-användare kunnat välja bort vissa riktade annonser. Men snart är det slut med det, rapporterar Engadget.
Foto: Pixabay
Från och med den 15 april kommer det inte att vara möjligt för Tiktok-användare att stoppa annonser som bygger på data från andra appar än Tiktok.
Ämnen i artikeln:
TiktokFram tills nu har Tiktok-användare kunnat välja bort vissa riktade annonser. Men snart är det slut med det, rapporterar Engadget.
I ett meddelande som, enligt Engadget visas när man öppnar appen, informerar Tiktok om man från och med den 15 april kommer att behöva se annonser som bygger på vilket Tiktok-innehåll som engagerar dig.
Däremot kommer användarna även fortsättningsvis att kunna välja bort annonser som bygger på data från andra appar.
Hur Tiktok samlar in datan om användarna ska vara transparent och öppet, säger en talesparson får kortvideoappen. Och appen kommer att informera om vilka möjligheter som finns när det kommer till datainsamlig
The Verge skriver att förändringen antagligen görs för att Apple när man börjar rulla ut iOS 14 kommer att kräva medgivande för riktad annonsering.