Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

RFSU:s ratade film delades mest

Publicerad: 12 Juni 2012, 05:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:19

Kollektivet Livets kondomfilm ratades av RFSU men blev en viral succé på Youtube. Filmen toppar listan över de mest delade reklamfilmerna i maj.


Ämnen i artikeln:

KingIUMUnruly MediaICA

Varje månad listar dagensmedia.se vilka filmer som delas mest i bloggosfären samt på Facebook, Youtube och Twitter. Listan tas fram med hjälp av Unruly Medias verktyg Viral video chart.

I maj toppades listan av Kollektivet Livets film "Use condoms". Filmen gjordes i en pitch för RFSU, som dock valde att inte visa filmen. När byrån själva lade ut filmen på Youtube, blev den snabbt en viral succé. I maj delades den 2 027 gånger och sågs drygt 464 000 gånger.

– Att filmen som setts över 500 000 gånger var del i en pitch som sedan inte blev av är lustigt. Frågan man kan ställa sig är om budskapet att man ska använda kondomer går fram eller blir det bara en "kul film", säger Lance Traoré, vd på Unruly Media.

Tvåa på listan är Ica-Stigs inlägg i hen-debatten, av King, som delades drygt 1 500 gånger i maj.

– Icas film där Stig ger sig in i hen-debatten är ett perfekt exempel på hur King på ett mycket smart och roligt sätt har anspelat och utnyttjat något som är aktuellt just nu. Folks benägenhet att dela med sig av något som engagerar just för tillfället ökar markant, säger Lance Traoré.

Unibet är avsändare till två av filmerna på topp 5-listan.

1.

Kampanj: Use condoms

Kund: En pitch för RFSU (som aldrig blev av)

Reklambyrå: Kollektivet livet

Mediebyrå: n/a

Shares: 2,027

Youtube visningar: 464,324

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/aUi4LQpY_eI" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

2.

Kampanj: Stigs inlägg i Hen-debatten

Kund: ICA

Reklambyrå: King

Mediebyrå: IUM

Shares: 1,556

Youtube visningar: 38,645

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/5vRGaHMlHJU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

3.

Kampanj: känslan av att vinna

Kund: Unibet

Reklambyrå:  

Mediebyrå: Tre kronor

Shares: 468

Youtube visningar: 60,479

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/zaocTrYzTlU" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

4.

Kampanj: Uppleva

Kund: Ikea

Reklambyrå: F&B

Mediebyrå: MEC

Shares: 395

Youtube visningar: 1,684,323

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/0Nm7-EuctOs" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

5.

Kampanj: För alla oss (radio edit)

Kund: Unibet

Reklambyrå: Perfect fools

Mediebyrå: 3 kronor

Shares: 302

Youtube visningar: 212,645           

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/MJjrJ6jq6f8" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

KingIUMUnruly MediaICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev