Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

”Retargeting förstör min julshopping”

Publicerad: 16 december 2014, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:18

KRÖNIKA. Explosionen av retargeting-annonser ställer till problem i julhandeln för Dagens Medias reporter Kristin Djerf.


Ämnen i artikeln:

retargeting

Jag handlar julklappar på internet.

Det har jag gjort länge och det brukar fungera smidigt och stressfritt. Tills i år.

Plötsligt innebär julhandeln en ny utmaning som jag inte var beredd på, och som skapar oväntade spänningar i min familj.

För när jag är klar med att browsa bland prylar och upplevelser till mina nära och kära, dyker exakt de saker jag tittat på upp som annonser på andra sajter jag besöker.

En algoritm har insett att om jag söker efter en viss produkt på nätet, så är chansen stor att jag är intresserad av just den produkten.

Dessa skräddarsydda annonser gör att jag inte längre kan kolla Facebook i min sambos närhet, eftersom jag inte vill att han ska råka se vilken bok han ska få i julklapp.

Retargeting håller på att förstöra hela överraskningen!

Så här nära jul får min sambo över huvud taget inte gå i närheten av min dator, och hans dator är lika tabu för mig.

Vi sitter och trycker bakom varsin skärm, och när den andre närmar sig slänger vi snabbt igen datorn så att inte annonserna syns. När vi har något gemensamt ärende på internet är det surfplattan som gäller – där inhandlas inga julklappar.

En annan anledning till att jag än så länge är skeptisk till retargeting som lösningen på publicisternas intäktsutmaning på internet, är att det så gott som alltid är exakt de produkter jag sökt, från exakt de butiker där jag sökt dem, som dyker upp i annonserna.

Den stora fördelen för annonsörerna med detta har jag svårt att se.

Att den bok jag är intresserad av finns på Bokus för 139 kronor vet jag ju redan, jag har just lämnat Bokus sajt.

Blir jag mer benägen att köpa boken om Bokus påminner mig tillräckligt många gånger? Ett mer troligt scenario är att jag redan har köpt den någon annanstans.

Visa mig en annan bok som jag borde gilla istället. Eller en annons från Adlibris där samma bok säljs för 119 kronor, det skulle få mig att slå till.

Det har än så länge inte hänt.

Däremot får jag fortfarande annonser för en tidningsprenumeration jag övervägde en gång i somras. Och annonser för gummistövlar för småbarn som jag sökte efter när min dotter skulle börja på förskolan i höstas.

Fatta vinken Zalando, jag behöver inga gummistövlar längre!

Så länge algoritmen inte är mer sofistikerad än så här tror jag inte att retargeting är rätt metod för att fånga in den redan så reklamtrötta internetanvändaren.

Annonserna må vara personliga, men de saknar en avgörande ingrediens för lyckad reklam – nämligen relevans.

I år får retargeting-annonserna mig att längta tillbaka ut i den fysiska julhandeln, som jag en gång lämnat för att få shoppa i lugn och ro i soffan.

Hellre ett påstridigt butiksbiträde än ännu en tjatannons i datorn.

God jul & töm cachen!

Kristin Djerf, reporter på Dagens Media

LÄS ÄVEN:

Ämnen i artikeln:

retargeting

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev