Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag22.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Resebranschens affärstidning Travel News satsar på premiumtjänst

Publicerad: 28 December 2020, 11:35

Travel News, en affärssajt för resebranschen, växlar nu upp sina ambitioner om att öka läsarintäkterna och skapar en premiumtjänst som ska lanseras i början på nästa år.

Foto: Skärmdump/Travel News

Travel News, en affärstidning för resebranschen med Viggo Cavling som chefredaktör, utvecklar en ny premiumtjänst som ska släppas i början av 2021.


Ämnen i artikeln:

coronacoronaviruset

Recuro, ett konsultbolag specialiserat på premiumtjänster, ska hjälpa Travel News med att utveckla sina prenumerationstjänster. Det framgår av ett pressmeddelande. Premiumtjänsten ska kosta 2 995 kronor om året, framgår det.

Travel News har funnits sedan 1985 och har gått från att vara ett månadsmagasin för de som arbetar på en resebyrå till att i dag vara en nyhetssajt. 

– Vi kommer att flera gånger i veckan att ha unika genomgångar och analyser som du inte hittar någon annanstans. Vår senaste stora läsarundersökning visar tydligt att många efterfrågar detta. säger Travel News chefredaktör Viggo Cavling, i pressmeddelandet.

LÄS MER: De ska hjälpa magasin med digital konvertering: ”Många har en bra bit kvar”

Under våren hade sajten, enligt vd:n Nils Norberg, som mest uppåt 150 000 unika besökare i månaden, vilket ses som en pandemieffekt. Sedan dess har antalet unika besökare legat på runt 75 000 i månaden, uppger Nils Norberg.

– Travel News har precis rätt förutsättningarna för att bygga en framgångsrik digital prenumerationsaffär: starkt varumärke, en tydlig målgrupp och kvalitativt innehåll. Vi ser fram emot att hjälpa dem att nå sina mål, kommenterar Recuros vd Jonas Åström

Sajten har drygt 10 000 nyhetsbrevsprenumeranter. Cirka 55 procent av läsarna har arbetsledande funktioner inom reseindustrin, medan övriga har budgetansvar. Målet är att ge dem ”bättre beslutsunderlag” genom att erbjuda ”analyser, unik data och långläsning”, framgår det.

LÄS OCKSÅ: Jonas Åström: ”Tidskrifterna på digital efterkälke”

Dagens Media rapporterade nyligen om att Higear Transformation, verksamt inom bland annat medie- och kommunikationsrådgivning, och Recuro har inlett ett samarbete. Tillsammans ska de hjälpa magasin och tidskrifter med digitaliseringsstrategier – och få in fler magasinsläsare i inloggat läge. Travel News är deras första kund. 

 

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronacoronaviruset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.