Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Resebolaget som kastar ut byråerna

Publicerad: 15 Januari 2009, 08:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Travelpartner.se var en av de första internetaktörerna på resemarknaden i Sverige. Under 2008 slutade de helt med traditionell reklam. Sökannonsering, optimering och alla kontakter med affiliates sköter de numera själva. "Konsulterna gav inte de resultat vi vill ha", säger Magnus Lundin, vice vd och ansvarig för marknadsföringen på bolaget.


- Vi har inte ett enda offlinesamarbete just nu. Redan förra året styrde vi om hela budgeten till nätet. De pengar vi investerade i traditionella medier 2008 berodde på att vi satt fast i en rad avtal, säger Magnus Lundin.

Tillsammans med sin far Leif Lundin, som också var den som syntes i företagets första reklamkampanj, startade de Travelpartner 1997.

Travelpartner.se Sajten har cirka 500 000 besökare i månaden, omsättningen för det brutna räkenskapsåret 2007/08 fram till slutet av juni omsattes 544 miljoner kronor, dock med en förlust på 4,2 miljoner. Medieinvesteringarna låg enligt Sifo reklammätningar, där inte internet mäts, på 24 miljoner kronor 2007. 2008 var siffran 9,7 miljoner kronor.

Traditionell reklam ger inte tillbaka de kunder som behövs för att löna sig menar Magnus Lundin. Istället är det sök, tillsammans med affiliatenätverk och prisjämförelsesajter som står för majoriteten av marknadsföringsinvesteringarna.

- Men fortfarande ökar antalet som skriver in vår adress direkt, även om vi inser att vi kommer att vara tvungna att göra traditionell reklam igen för att hålla uppe varumärkeskännedomen.

Magnus Lundin skötte länge själv sökannonseringen för företaget och skaffade sitt Google Adwordskonto 2003.

- I början av 2007 började priserna skena i väg och vi insåg att vi måste sänka kostnaden för inkommande trafik. Ett klick kunde börja kosta upp mot tio kronor.

Cirka fem procent av besökarna kommer genom betalt sök, över hälften av sajtens trafik kommer från dem som själva skriver in adressen i sin webbläsare.

Travelpartner har arbetat med flera olika konsulter för sökannonseringen men har inte upplevt de resultat företaget hoppats på. Samarbetet med den sista sökkonsulten avslutades i början av december förra året.

- Vissa lyckas få låga priser men klarar inte av att driva volym till exempel, det har inte fungerat helt enkelt.

Sociala medier har företaget ställt sig helt utanför än så länge. Köpt displayannonsering är inte heller något som det läggs pengar på. Vissa banners finns dock hos Dagensps.se genom ett samarbete där Dagensps får tillgång till Travelpartners medlemsdatabas på nästan 500.000 personer. Istället rullar affiliatekampanjer vidare med Tradedoubler och det mindre svenska Adtraction-nätverket.

Innehållsproduktion ses också som en del av marknadsföringen, enligt Magnus Lundin ger trafik från det organiska söket ungefär 50 procent högre konverteringsgrad än trafik genom sökannonsering.

- För oss är bra databaser och mycket information på sajten oerhört viktigt för att synas i bruset. Vi har valt att se it-avdelningen som en integrerad del av marknadsavdelningen.

När Travelpartner gjorde sina första reklamkampanjer användes både tv, utomhus och print. Reklambyrån som låg bakom kampanjerna var Edison reklam och under en period arbetade man med mediabyrån Scream.

- Vi har varit i kontakt med flera stycken efter Scream men jag tror att vi är för små för att kunna ha nytta av en mediebyrå. Min uppfattning är att vi får bättre service när vi själva kan träffa säljare och sätta press på dem.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.