onsdag8 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Relevent Traffic startar analysavdelning

Publicerad: 28 februari 2012, 11:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:31

Kinnevik-ägda sökföretaget Relevant Traffic startar en nya avdelning som ska analysera konsumentbeteenden i digitala medier. "De som har bäst insikt om konsumenterna är de som kommer nå framgång", säger vd Oscar Watz.


KD

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Analysavdelningen leds av Josefin Öjner som jobbat på Relevant Traffic ett drygt år som senior sökmarknadsföringskonsult. Innan dess har hon bland annat jobbat som webbanalytiker på Spanair.

– Vi märker en ökad efterfrågan på analys bland våra kunder. De företag som nått mest framgång på nätet så här långt är de som varit bra på att strukturera och kontrollera informationsflöden. De som kommer nå framgång framöver är de som har bäst insikt om konsumenterna, säger Oscar Watz.

I samband med den nya analysavdelningen har Relevant Traffic genomfört en omorganisation.

– Tidigare har vi varit väldigt produktorienterade, hädanefter ska analysarbetet integreras i allt vi gör, säger Oscar Watz.

En person har slutat i samband med omorganisationen.

– Digitalt växer, vilket innebär att alla rekryterar från varandra. Vi rekryterar från andra och de från oss. Det är en utmaning för branschen.

Bolaget har under året vuxit snabbare än sökmarknande. Omsättningen ökade med 35 procent 2011, jämfört med branschens 27 procent enligt IRM, till omkring 150 miljoner kronor.

Vinsten blev omkring 1 miljon kronor, också det en ökning jämfört med 2010.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev