Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Rekordtrafik efter Usama bin Ladins död

Publicerad: 5 Maj 2011, 03:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Nyheten om Al-Qaida-ledaren Usama bin Ladins död ledde till ett högt tryck på de svenska nyhetssajterna. För dagensmedia.se berättar sajtcheferna om nyhetsbevakningen och trafiken.


Ämnen i artikeln:

Expressen.seSvd.seAftonbladet.seDN.se

Aftonbladet berättade under onsdagen att de under måndagen slog "besöksrekord" på sajten.

Samtliga sajtchefer som dagensmedia.se pratat med menar det var ett högt besökartryck på webben.

– Måndagen och tisdagen blev mycket bra dagar för oss trafikmässig, särskilt måndagen då vi överträffade föregående veckas sidvisningar med 72 procent. Våra rekord för enskilda dagar är fortfarande från valveckan i höstas, säger Björn Hedensjö, redaktionschef på dn.se.

– Vi hade omkring 340 000 unika besökare i måndags, vilket är den högsta dagssiffran i år, men inte rekord. Där står sig fortfarande dagen efter valet förra året, säger Fredric Karen, chef på svd.se.

Även kvällstidningarna, Aftonbladet och Expressen, noterade mycket hög trafik på sajterna.

– Vi var näst bäst of all time i antal besökare och det bekräftar det vi redan vet, att folk går till oss vid sådana här nyhetshändelser. Det närmaste man kan jämföra besökarantalet med är dagen efter valet förra året, säger Sigge Ennart, sajtchef på aftonbladet.se och fortsätter:

– Något som också är häftigt är att vi satte all time high i mobilen.

Mattias Lundell, editionschef på expressen.se:

– Vi hade väldigt, väldigt bra siffror där det var liknande siffror vid valet förra året och Japan-nyheten tidigare i år. Vi hade tidigare i år bra bevakning av Japan, Egypten och Libyen där vi märker av en tydlig trend att det finns ett stort intresse för vår utlandsbevakning.

Samtliga sajtchefer som dagensmedia.se pratat med är lyriska över nyhetsbevakningen i måndags.

– Journalistiskt är jag väldigt nöjd med det arbete redaktionen gjort på bin Ladin de här första dagarna där vi exempelvis i tisdags hade totalt tolv nyhetstoppar i ämnet, säger Fredric Karen.

– Som nyhetsmänniska får man ett rätt stort adrenalinpåslag vid sådana här händelser och det är fantastiskt att se vad som kommer ut i andra ändan, och hur snabbt det går, när redaktionen lägger i överväxeln, säger Björn Hedensjö.

– Det var verkligen bra där vi var blixtsnabba. På morgonen var vi exempelvis 47 minuter före TT med nyhetsflashen, säger Sigge Ennart.

– Det var jättebra, nyheten kom ju som ett brev på posten. Det roliga med webben är att man får ett kvitto av läsarna på direkten vilket stärker en i att fortsätta med att kämpa vidare i nyhetsracet, säger Mattias Lundell.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Stephan Drenzel


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev