Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Rekordstark återhämtning för reklammarknaden i Q2

Publicerad: 30 augusti 2021, 08:14

Madeleine Thor, vd på IRM, säger att man är förvånad över den starka återhämtningen.

Foto: IRM

Reklammarknaden har redan återhämtat tappet från 2020 – och passerat 2019 års nivåer – enligt senaste rapporten från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Under årets andra kvartal omsatte annonsinvesteringarna 11,7 miljarder kronor. Det är 1,3 miljoner kronor mer än motsvarande kvartal 2019. Marknaden har därmed återhämtat sig från förra årets ras, men även passerat nivåerna under 2019.

– Under det andra kvartalet 2020 slog pandemin till med full kraft och marknaden föll med 14 procent. Det innebär att marknaden nu i det andra kvartalet 2021 möter mycket svaga jämförelsesiffror, något som delvis förklarar den fantastiska återhämtningen som vi ser, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande.

Utvecklingen drivs framför allt av annonsörernas omställning till digitala medier och av en stark e-handel, enligt IRM.

– Vi har inte tidigare sett en så kraftfull återhämtning. IRM hade prognosticerat en tvåsiffrig tillväxttakt i det andra kvartalet, men rusningen vi ser förvånar även oss. Annonsmarknaden är tillbaka och slår både omsättningsrekord och tillväxtrekord för ett andra kvartal, säger Madeleine Thor.

LÄS ÄVEN:
Så återhämtar sig medieköpen via mediebyråerna
För första gången – så stora är medieköpen i poddar
Mediemarknaden ner 5,2 procent under 2020 – men digitala medier ökar

Madeleine Nilsson

Redaktör och reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News