Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Rekordökning för Newsner

Sajterna listade på Kia-index uppvisade en stark tillväxt årets andra kvartal. Totalt ökade trafiken med i snitt tio procent – viralsajten Newsner ökade med 95 procent.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 29 Augusti 2017, 13:08
Uppdaterad: 29 Augusti 2017, 13:12

Ämnen i artikeln:

NewsnerKia-indexSveriges Annonsörer

Johan Rikner är vd för N365 Group som driver Newsner. Bild: Press

I dag släpper Kia-index årets andra upplaga av rapporten "Den svenska sajtbarometern" som kartlagt hur trafiken sett ut det gångna kvartalet jämfört med samma kvartal 2016. 

Rapporten visar att besöken totalt ökade besöken i snitt med tio procent, detta trots ledigheter som påsk och Kristi himmelsfärd.

Under juni månad ökade besökstrafiken på sajter listade på Kia-index med tolv procent. Framförallt såg nyhetssajterna stora besöksantal och SVT.se uppvisade en tillväxt under kvartalet på nära 18 procent.

– De dippar som tidigare synts under ledigheter är numera nästan helt borta, i och med att all större del av internetanvändandet sker via mobilen. Var vi är tycks i allt mindre grad påverka vårt surfbeteende, säger Peter Mackhé, chef för Kia-index, i ett pressmeddelande.

En av kategorierna som dock såg en nedgång under kvartalet var kategorin mode och skönhet. Enligt Sveriges Annosörer är det framfarten av influencers som kan ha påverkat trafiken. Totalt backade kategorin med fem procent under det andra kvartalet i år jämfört med motsvarande period året innan.

Den största ökningen stod viralsajten Newsner stod för – hela 95,5 procent i jämförelse med samma period föregående år.

 – Vi har jobbat hårt och långsiktigt och framför allt fokuserat på Facebook som är vår främsta kanal. Vi använder oss en hel del av analys för att ta reda på vad som fungerar och vilket innehåll folk vill ha. Särskilt sommaren har varit stark för oss, säger N365 Group:s vd Johan Rikner, som driver Newsner, till Dagens Media.

Dessutom har Newsners redaktion växt.

– Vi har absolut anställt fler, jag vet inte exakt hur många på rak arm, men ungefär det dubbla.

Vad ska ni göra för att forsätta utvecklingen?

– Bland annat tror jag att vi kommer att bli fler medarbetare, det tittar vi efter löpande. Sedan handlar det naturligtvis om att jobba ännu hårdare för att bli ännu vassare. Vi tittar också på en del specifika satsningar framåt, men det får jag återkomma om.

Största enskilda sajterna Q2:

Förra veckan berättade Dagens Media att N365 Group sålts till Mediaplanet, med syfte att öka på expansionstakten.

– Vi har fått förfrågningar tidigare och det viktigaste för oss har varit att hitta en partner som kan hjälpa oss att bli större, bättre och starkare. Det har vi hittat i Mediaplanet, sade Johan Rikner till Dagens Media vid tillfället.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.