Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rekordår för Mediaanalys

Publicerad: 23 Maj 2011, 09:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

SEO-företaget Mediaanalys ökade under 2010 omsättningen med 25 procent. Även vinsten ökade.


Getupdated sålde i augusti förra året sina 51 procent i Mediaanalys till investmentbolaget Short Cap. I det första bokslutet med nya ägare ökar det Kalmarbaserade sökoptimeringsföretaget omsättningen från 34 miljoner kronor till 42 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 1 miljon kronor till 7,5 miljoner. 

– Med de nya ägarna styr vi nu helt och hållet över vår egen framtid. Vi har blivit mer konkurrenskraftiga efter att ha gjort en rad effektiviseringar i bolaget, säger Henrik Zobal, vd för Mediaanalys.

Mediaanalys håller för tillfället på att etablera sig i Danmark och är nu i färd med att rekrytera chefer. Planen är att starta i Danmark till sommaren med fem personer på plats från start. Men planerna för framtiden är ännu högre ställda.

– Vi har lagt en plan där vi ska omsätta 150 miljoner kronor 2013 och med det blir vi en av de större aktörerna i Norden.

Bolaget Mediaanalys historia är full av svarta rubriker och så sent som i februari i år fick bolaget gå ut och offentligt be om ursäkt för att ha använt spamlänkar för kunden Telias räkning. Om hur det bagaget påverkar Mediaanalys expansionsplaner är Henrik Zobal fåordig.

– Det där är historia för oss. Styrelsens fulla fokus ligger på ett spännande 2011 och jag får hänvisa till de kommentarer jag redan lämnat angående de här händelserna.     

I dagarna stod det klart att en av Mediaanalys konkurrenter, Guava, flyttar sitt huvudkontor från Kalmar till Stockholm. Mediaanalys har inga planer på att följa efter.

– Nej, vi ser stora fördelar med att behålla vårt huvudkontor här i Kalmar. Genom vårt samarbete med Linné-universitet har vi möjligheten att locka kompetent personal. Vår kostnadsbild blir också lägre vilket vi kan använda för att ge prisvärda erbjudanden till våra kunder.

Han fortsätter:

– Sedan är vi väl representerade i Stockholm med tio man på vårt kontor där.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.