Rekordår för Mediaanalys

2011-05-23 11:45  

SEO-företaget Mediaanalys ökade under 2010 omsättningen med 25 procent. Även vinsten ökade.

Getupdated sålde i augusti förra året sina 51 procent i Mediaanalys till investmentbolaget Short Cap. I det första bokslutet med nya ägare ökar det Kalmarbaserade sökoptimeringsföretaget omsättningen från 34 miljoner kronor till 42 miljoner. Samtidigt ökade vinsten från 1 miljon kronor till 7,5 miljoner. 

– Med de nya ägarna styr vi nu helt och hållet över vår egen framtid. Vi har blivit mer konkurrenskraftiga efter att ha gjort en rad effektiviseringar i bolaget, säger Henrik Zobal, vd för Mediaanalys.

Mediaanalys håller för tillfället på att etablera sig i Danmark och är nu i färd med att rekrytera chefer. Planen är att starta i Danmark till sommaren med fem personer på plats från start. Men planerna för framtiden är ännu högre ställda.

– Vi har lagt en plan där vi ska omsätta 150 miljoner kronor 2013 och med det blir vi en av de större aktörerna i Norden.

Bolaget Mediaanalys historia är full av svarta rubriker och så sent som i februari i år fick bolaget gå ut och offentligt be om ursäkt för att ha använt spamlänkar för kunden Telias räkning. Om hur det bagaget påverkar Mediaanalys expansionsplaner är Henrik Zobal fåordig.

– Det där är historia för oss. Styrelsens fulla fokus ligger på ett spännande 2011 och jag får hänvisa till de kommentarer jag redan lämnat angående de här händelserna.     

I dagarna stod det klart att en av Mediaanalys konkurrenter, Guava, flyttar sitt huvudkontor från Kalmar till Stockholm. Mediaanalys har inga planer på att följa efter.

– Nej, vi ser stora fördelar med att behålla vårt huvudkontor här i Kalmar. Genom vårt samarbete med Linné-universitet har vi möjligheten att locka kompetent personal. Vår kostnadsbild blir också lägre vilket vi kan använda för att ge prisvärda erbjudanden till våra kunder.

Han fortsätter:

– Sedan är vi väl representerade i Stockholm med tio man på vårt kontor där.

Henrik Widell

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Åsikter & debatt