Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Reklamspel växer i lågkonjunkturen

Publicerad: 5 Februari 2009, 09:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Den kärva ekonomin ökar trafiken till gratisspel på nätet. På ett år har annonsvisningarna på amerikanska spelsajter ökat med 29 procent.


Amerikanska sajter för dataspel på nätet ökade sin trafik med 27 procent mellan december 2007 och december 2008 enligt Comscore.

- Det verkar som om reklamfinansierade online-spel är en av de aktiviteter som har vunnit på den ekonomiska nedgången, säger Edward Hunter, Comscores chef för spelprodukter i ett pressmeddelande.

Mätföretaget gör bedömningen att reklam runt spel på nätet går en ljus framtid till mötes. Mellan november 2007 och november 2008 ökade antalet annonsvisningar på amerikanska spelsajter med 29 procent till 8,6 miljarder visningar.

Ökningarna förklaras med en kraftigt ökande trafik till sajterna, från 52 miljoner i november 2007 till 68 miljoner i november 2008. Varje enskild besökare får fortfarande ungefär lika många annonsvisningar, 127 stycken.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.