Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Reklamombudsmannen får nytt regelverk

Publicerad: 15 September 2011, 07:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:58

Den internationella Handelskammaren kommer med ett nytt globalt regelverk för marknadskommunikation. Framför allt är det reglerna för digital marknadsföring som har skrivits om.


Ämnen i artikeln:

Sveriges kommunikationsbyråerKommReklamombudsmannenRO

Reklamombudsmannens avgöranden utgår från ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation. I dag lanseras en ny regeluppsättning på den internationella konferensen om ansvarsfull kommunikation i Buenos Aires. Den 26 oktober presenteras regelverket i Sverige och reglerna börjar gälla nästa år.

– De här reglerna är världsomspännande. Följer man dem som marknadsförare, kan man som regel ägna sig åt gränsöverskridande marknadsföring utan att närstudera respektive länder eftersom de här reglerna i de flesta fall går lite längre, säger Christina Nylander, förbundsjurist på Komm.

ICC:s nya marknadsföringsregler kommer alltså att ligga till grund för Reklamombudsmannens framtida beslut. ICC har gjort en översyn av hela regelverket, men generellt sett innebär det inte så stora förändringar. Däremot har reglerna för digitala medier förändrats ordentligt, framför allt med avseende på beteendebaserad onlineannonsering, OBA.

– Den nya tekniken har gett marknadsförare helt nya möjligheter och det är också anledningen till att ICC vill reglera detta, säger Reklamombudsmannen Elisabeth Trotzig.

Innebär det stora förändringar?

– Det är nog inte en jättestor sak för oss som konsumennter. Vi på RO har inte fått en enda anmälan som rör detta, med det får stora konsekvenser för medier och annonsörer som måste ge möjlighet att kunna välja samtycke och sedan även kunna "opta ut" (avbryta samtycket). Det kräver helt annan tydlighet, inte minst för tredjepartsannonsering.

De här frågorna berörs även i Sveriges nya cookie-lagstiftning, som dagensmedia.se har rapporterat om vid ett flertal tillfällen. Den klubbades i maj och baseras på ett nytt EU-direktiv.

ICC fastslår konsumenters rätt att få veta vilken information som hämtas av marknadsförare och inför regler för hur denna information samlas in. De nya reglerna innehåller krav på etiskt uppförande och öppenhet kring digital kommunikation för den nya teknikens aktörer, bland annat mobiloperatörer, sökmotorer och andra som samlar in och sammanställer personuppgifter.

ICC inför även nya restriktioner för vilka produkter som får marknadsföras mot barn, nya riktlinjer för ansvarsfull och miljövänlig marknadskommunikation samt sund marknadsföring och annonsering av mat och dryck.

Synnöve Almer


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.