Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Reklammarknaden slår rekord

Publicerad: 24 Maj 2011, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:09

IRM:s senaste prognos visar att reklammarknaden slår omsättningsrekord både i år och nästa år.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Reklammarknadens tillväxt i år bedöms landa på cirka 7 procent och fortsätter att växa med ytterligare 4 procent under 2012. Det innebär en ökning på 1,2 miljarder kronor och en totalomsättning på 34 miljarder – ett nytt omsättningsrekord.

– Att den svenska reklammarknaden vände uppåt så kraftfullt 2010 och nu fortsätter att visa tillväxt ger Sverige en särställning. Omsättningen förväntas öka med drygt 5,7 miljarder kronor mellan 2009 och 2012, säger Magnus Anshelm, vd för IRM, i ett pressmeddelande.

Trycket på reklammarknaden förväntas hålla i sig en bit in i sommaren medan en liten av mattning sker under det tredje kvartalet.

Trängseln i tv lär fortsätta under resten av året då prognosen säger att fortsätter att öka med stor kraft. Det är först under nästa år som trycket i tv förväntas mattas något men under 2012 kommer tv, enligt IRM, att sätta ett nytt omsättningsrekord med 6 miljarder kronor.

Internets utveckling dämpas något de kommande två åren men beräknas nå en total omsättning på 7 miljarder under 2012.

Förväntad omsättning 2012 för dagspress är 8,4 miljarder.

Bland de mindre medieslagen förväntas mobilmarknadsföring och webb-tv växa mest.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anselm

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.