Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Reklammarknaden fortsätter uppåt

Publicerad: 3 Maj 2012, 08:18
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

Reklammarknaden går bättre än väntat och växte nästan 1,3 procent första kvartalet 2012, enligt IRM:s senaste rapport.


Ämnen i artikeln:

IRM

På grund av osäkerheten i ekonomin väntades reklammarknaden minska något i början av 2012.

Den senaste rapporten från IRM visar att så inte blivit fallet.

Totalt omsatte reklaminvesteringarna nära 7,6 miljarder kronor under årets första tre månader, en ökning med 1,3 procent jämfört med första kvartalet 2011.

Den största ökningen stod mobilen för.

- Mobiltelefonen är den starkast lysande stjärnan på reklamhimlen just nu. Efter ett starkt 2011 tredubblades mobilreklamen under det första kvartalet i år, säger IRM:s analyschef Tobias Hedström i ett pressmeddelande.

Investeringarna i tv, som ökat tvåsiffrigt de senaste åren, backade dock med 0,1 procent under första kvartalet.

- Att det första kvartalet skulle bli tyngre för reklam-TV var väntat, kategorin klarade sig väl med tanke på att den jämförs med 2011 som hade ett all time high under ett första kvartal, säger Tobias Hedström.

Även webb-tv-investeringarna minskade något, medan de totala investeringarna på webben ökade med drygt 12 procent enligt IRM.

Framför allt ökade investeringarna i sökordsmarknadsföring.

De tryckta medierna fortsatte att backa under kvartalet, förutom bilagor och oadresserad direktreklam.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev