Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Reklamköpen upp 12 procent

Publicerad: 19 Oktober 2010, 06:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Medieinvesteringarna, förmedlade av mediebyråerna, ökade med 12 procent i september. Dagspress driver utvecklingen.


Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerStaffan SlörnerMediebyråbarometern

Riksdagsvalet gav ordentlig spinn åt medierna under september och alla bäst gick det för dagspressen. Jämfört med september förra året så ökar landsortspress med 33 procent, kvällspress med 25 procent och storstadspress med 25 procent.

Totalt ökade medieinvesteringarna, förmedlade av mediebyråerna, med 12 procent under september, jämfört med samma period förra året.

– Värt att notera är att den svenska mediebranschen ökar mer än i andra europeiska länder. Anledning är främst att den svenska ekonomin - och därmed även konsumtionen - går bra jämfört med andra europeiska länder. Det gör att flertalet globala bolag har lättare att motivera medieinvesteringar i Sverige, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande.

Medier som minskade under perioden var Bio (-1 procent), dr/annonsblad (-8 procent) och radio (-15 procent).   

Henrik Widell


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.