Digitalt
Reklamköp för 9 miljarder
Publicerad: 16 februari 2012, 09:13
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:32
Trots en avmattning på marknaden uppgick medieköpen under förra årets fjärde kvartal till 9 miljarder kronor, enligt IRM. En ökning på 1,2 procent jämfört med samma period 2010.
Ämnen i artikeln:
IRMTotalt uppgick helårets medieinvesteringar till 32 miljarder kronor, en ökning på 4,2 procent.
Nätreklamen utgör nu var femte reklamkrona, enligt IRM. Internetannonseringen växte med drygt 13 procent och omsatte 6,5 miljarder kronor under 2011.
Och återigen slår tv-investeringarna omsättningsrekord. Totalt omsatte tv-reklamen 5,7 miljarder kronor jämfört med 4,4 miljarder kronor 2010.
Bland de verkliga vinnarna ser vi dock både mobilreklamen och webb-tv, som båda mer än fördubblade sin omsättning under 2011. Bland de större mediekategorierna uppvisade sökordsmarknadsföringen en tillväxt som var mer än fyra gånger så hög som den övriga internetannonseringen, enligt IRM.