Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Reklamintäkterna till nyhetsjournalistik har tappat 3 miljarder

IRM:s vd Madeleine Thor kommenterar den nya rapporten som visar att nyhetsjournalistik tappat var fjärde reklamkrona sedan 2008.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 17 November 2015, 08:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 20:21

Ämnen i artikeln:

IRM

Medier med nyhetsjournalistik har tappat var fjärde reklamkrona sedan 2008.

Det visar en unik sammanställning från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM) av reklamintäkter hos medier med nyhetsjournalistiskt innehåll, oberoende av plattform, under perioden 2008-2014.

Sammanställningen, som gjorts på uppdrag av Institutet för mediestudier, visar vidare att det framför allt är under de sista åren som medier med nyhetsjournalistik halkat efter marknadens utveckling.

Mellan de undersökta åren har investering i reklamutrymme hos dessa medieslag minskat sin andel av total reklaminvestering, från 36 procent till 28 procent av annonsörernas medieköp.

Madeleine Thor, vd på IRM, menar att resultatet inte är oväntat, men att det ändå är oroande att på det här sättet få utvecklingen svart på vitt.

– Vår rapport visar på siffror, och tar inte ställning till några slags konsekvenser av utvecklingen. Men journalistik är viktigt i en demokrati, på så vis är resultatet oroväckande. Nu är det upp till andra att ta det här vidare och fundera över vad det kan få för konsekvenser i ett längre perspektiv och hur man kan se till att säkra en bred journalistik. Till det är rapporten ett bra underlag, säger Madeleine Thor till Dagens Media.

En viktig förklaring anser IRM vara de strukturella drivkrafter som för medieinvesteringar från tryckta till digitala kanaler, som ofta är billigare än traditionella alternativ. Detta leder till en dämpande effekt på total marknadstillväxt.

Dessutom har möjligheterna för annonsörer att kommunicera med konsumenter utan att köpa medieutrymme ökat, till exempel via egna sajter eller plattformar som Youtube.

– Annonsörer väljer idag i större utsträckning alternativ som inte står i anslutning till journalistik – därmed har den investeringen minskat. Den stora slutsatsen av rapporten är att reklamintäkterna till nyhetsjournalistik har tappat nästan 3 miljarder, eller 25 procent, sedan 2008, säger Madeleine Thor.

Rapporten från IRM kommer att presenteras i sin helhet idag klockan 15.00.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.