Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

"Reklamen stör programmen"

Publicerad: 25 Augusti 2010, 04:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:41

Socialdemokraternas Christina Zedell menar att det är för mycket reklam i tv. "Det stör programmen", säger hon.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Carina Hägg (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Det är så mycket, vilket leder till att det bara flyter förbi och då försvinner ju budskapet.

 

Carina Adolfsson Elgestam (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Både ja och nej

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

Ja, i vissa sammanhang.

Varför?

– Det är klart att man kan göra reklam för vissa saker, mat, en frys och sådant till exempel. Men när det kommer till alkohol eller reklam riktad mot barn gillar jag det inte.

 

Christina Zedell (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

 Ja.

Varför?

– Tycker det är för mycket framförallt det flödet som hela tiden är i tv. Det är alldeles för mycket, det stör programmen. Reklam riktad till barn tycker jag också illa om. Det finns skäl till begränsningar.

Läs hela undersökningen i DM Plus.

Om undersökningen

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras inställning till reklam. 291 valde att svara, medan 29 avstod och 29 svarade inte alls.

Redaktionen Dagens Media


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev