Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Reklamen intar sociala medier

Publicerad: 23 december 2014, 05:12
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Fördubblat Instagram-användande och nya annonslösningar i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

InstagramTwitter

Instagram-användandet fördubblades i Sverige under 2014. I dag använder nästan en tredjedel av svenskarna Instagram, enligt .SE-rapporten ”Svenskarna och internet”.

De mest flitiga användarna är unga kvinnor.

Det ökade intresset innebär att Instagram även växt som relevant reklamkanal.

I USA introducerades de första annonsformaten för Instagram, men i Sverige är det fortfarande företagens egna konton och sponsrade Instagram-användare med många följare som regerar.

Företag som Tailify etablerades under året för att hjälpa annonsörerna att hitta rätt i Instagram-djungeln.

Under 2014 blev det även för första gången möjligt för svenska annonsörer att köpa annonser på Twitter.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

InstagramTwitter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev