Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Reklamdipp i somras

Publicerad: 23 Augusti 2011, 06:38
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:01

Sett över årets första sju månader ökar fortfarande medieinvesteringarna men marknaden mattades något i juni.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under juni backade investeringarna, som förmedlas via mediebyråerna, med 1,2 procent jämfört med samma månad förra året. I juli repade sig dock marknaden och steg med 11,9 procent.

Totalt sett över årets första sju månader har medieinvesteringarna, som förmedlas via mediebyråerna, ökat 12,4 procent jämfört med förra året.

Bio ökade, med 42 procent, mest under juli månad, tätt följt av dr som ökade med 41 procent. Även Utomhus (25 procent), Landsortspress (22 procent) och Internet (17 procent) står för stadiga ökningar.

– Värt att notera är att den del av direktreklamen som går genom mediebyråerna fortsätter att öka kraftigt. Totalt har direktreklamen under perioden januari-juli ökat med 50 procent, säger Håkan Gustafsson, Mediachef, Aegis Media i ett pressmeddelande.

Fackpress tappade mest under juli månad och backade med 10 procent, följt av kvällspress som backade med 9 procent.

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.