Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Reklam kan lura människor"

Publicerad: 10 september 2010, 04:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Det är för lätt att lägga starka reklambudskap riktade mot barn, tycker kristdemokraten Otto von Arnold.


Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Morgan Johansson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag gillar varken alkoholreklam eller tv-reklam riktad till barn.

 

Ann-Kristine Johansson (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Både och. Det är klart att det kan vara bra med information, men samtidigt kan reklam vara vilseledande och ”lura” människor.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Jag är inte så insatt, men spontant känner jag att det kan finnas anledning att se över begränsningarna för reklam riktad mot barn.

 

Otto von Arnold (kd)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

 – Ja.

Varför?

– Generellt vill jag inte begränsa reklamen, undantaget är reklam riktad till barn. Barn är lättpåverkade och det är i dag för lätt att lägga starka reklambudskap riktade mot dem.

Redaktionen Dagens Media

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev