Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

"Reklam kan göra folk mindre nöjda med sina liv"

Publicerad: 9 september 2010, 04:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:39

Miljöpartiets Max Andersson tycker att reklam är ett ineffektivt sätt att använda samhällets resurser.


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i Sveriges ekonomi.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Dagens Media ber – varje dag fram till valet – tre reklammotståndare att ge sina argument.

 

Max Andersson (mp)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Det är ett ineffektivt sätt att använda samhällets resurser. Sedan finns det studier som tyder på att reklam faktiskt kan göra folk mindre nöjda med sina liv. Politisk reklam är särskilt problematisk eftersom den gynnar de politiska grupper som har mycket pengar men inte bra värderingar.

 

Lennart Pettersson (c)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja, det får man säga att det har.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, det vore önskvärt om det gick.

Varför?

– Reklam mot barn har jag svårt för, men det är bekymmersamt med reglering när programmen sänds från andra länder. Det vore bra om det gick att hitta sätt att samarbeta internationellt om begränsningar av reklam till barn.

 

Maria Stenberg (s)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja.

Varför?

– Framförallt vill jag begränsa reklam till barn och ungdomar men även för alkohol och tobak. Sedan är jag inte så glad åt att reklamtiden i tv har utökats men det är kanske inte en politisk fråga utan en personlig.

Redaktionen Dagens Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev