Reklam i sociala medier granskas hårdare

2010-10-08 10:35 Ardalan Samimi  

Konsumentombudsmännen i de nordiska länderna vill strama åt reglerna för reklamen på sociala medier.

Konsumentombudsmännen ska granska marknadsföringen i sociala medier.

Syftet är att kartlägga vilka olika typer av reklam som förekommer där, samt sätta upp tydliga och för länderna gemensamma regler för hur marknadsföringen ska ske.

– I och med att det är ett nytt fenomen så finns det ett behov hos näringslivet för tydliga riktlinjer. De vet inte riktigt hur man ska marknadsföra, säger Cecilia Norlander, jurist på Konsumentverket.

– Målsättningen är att komplettera den nationella lagstiftningen.

Reklamen i sociala medier är ofta uppsökande och det är inte alltid lätt att veta att det rör sig om marknadsföring, berättar Cecilia Norlander.

– Man jämför det även med den typ av marknadsföring som sker via sms och e-post. Dessa kräver mottagarens samtycke, och motsvarande regler bör även gälla på sociala medier, säger hon.

Arbetet kommer att påbörjas redan under hösten, tror Cecilia Norlander, och målsättningen är att det ska vara klart under 2011.

De länder som ingår i granskningen är Sverige, Danmark, Finland, Färöarna, Island och Norge.

Ardalan Samimi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt