Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Reklam dåligt anpassad för Facebook

Publicerad: 17 Mars 2011, 06:57
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

En ny undersökning från Sveriges annonsörer ger reklam i sociala medier underkänt.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

I undersökningen, som är gjord i samarbete med Novus, har 25 000 personer i åldern 15-74 svarat på hur de ser på reklam i sociala medier. Slutsatsen är att reklamen inte är anpassad för mediet.

– Svaren visar att både annonsörer och byråer fortfarande har mycket att lära om konsumenternas beteenden i sociala medier. Det krävs inte minst ett mer särskiljande budskap för att nå fram, säger Anders Ericson vd för Sveriges Annonsörer i ett pressmeddelande.

Enligt undersökningen använder sex av tio respondenter sociala medier i större eller mindre omfattning, medan en av fyra säger att de aldrig använder sociala medier.

Undersökningen visar också att fler kvinnor än män använder sociala medier och att åldersgruppen 16-29 år använder sociala medier dubbelt så mycket som genomsnittet.

En av tre tillfrågade anser att reklamen i sociala medier är sämre än i andra medier medan fyra av tio inte ser någon skillnad. Endast 15 procent tycker att reklam är bättre i sociala medier.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Sveriges Annonsörer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.