Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

”Regeringen måste agera för ett öppet internet”

Publicerad: 3 Maj 2016, 07:19
Uppdaterad: 3 Maj 2016, 07:19

I ett öppet brev publicerat på SvD:s hemsida kritiserar idag 27 svenska publicister Telias samarbete med Facebook.


Ämnen i artikeln:

Svd.se

Idag är det pressfrihetens dag och det uppmärksammas på olika sätt. På Dagens Medias sajt uppmärksammas bland annat Pressbyråns censur av Metros etta och Journalistförbundets debattartikel om att pressfriheten måste bevaras.

SvD.se publicerar idag 27 publicister en debattartikel. Publicisterna, med bland andra SVT:s vd Hanna Stjärne och Sofia Olsson Olsén Aftonbladets vd och chefredaktör, i spetsen går hårt åt Telia och Facebook. Kritiken kommer efter att Telia gått ut med sin kampanj "Hata hatet" där människor som är snälla på nätet får surfa gratis på sociala medier.

I brevet skriver man att: "Telias uppgörelse med Facebook är ytterligare en spark mot svenska medieföretag. Det är ett försök att testa och tänja gränserna för vad telekom­bolagen får göra när det gäller att styra innehållet på nätet. Juridiskt är Telias agerande i en gråzon. En medveten provokation mot tanken om ett öppet internet. Om den här typen av affärsmodeller tillåts tvingas Sveriges publicister att köpa sig plats i näten eller göra upp med digitala jättar som Facebook."

Publicisterna fortsätter sedan kritiken med: "Att statligt ägda Telia tar på sig en ledartröja i ­racet mot botten är direkt sorgligt. Staten om ­någon borde vara den som garanterar en öppenhet. Oavsett regelverk uppmanar vi därför regering och riksdag att genom sin roll som ägare säkra att Telia verkar som ett föredöme när det gäller nätneutraliteten och rätten till det fria ordet på internet."

Anton Äng

anton.ang@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svd.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev