Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Reels till Facebook

Publicerad: 30 september 2021, 06:13

Som grundinställning är alla Reels-klipp från de över 18 år offentliga, men detta kan ändras så att klippen bara visas för vänner.

Foto: Facebook

Instagrams Tiktok-kopia Reels lanseras även på Facebook – först ut är den amerikanska marknaden.


Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookTiktok

Det var i augusti förra året som Instagram rullade ut funktionen Reels brett, en funktion som i mångt och mycket liknar kortfilmsformatet på Tiktok. 

Lite mer än ett år senare släpps funktionen även för Facebook, inledningsvis enbart för den amerikanska marknaden. Det rapporterar Variety.

Funktionen kommer vara tillgänglig i Facebooks IOS- och Androidapp och dyka upp i nyhetsflödet eller i grupper. 

Reels-klippen på Facebook kommer dock vara hälften så korta som på Instagram då klippen på Facebook kan vara upp till 30 sekunder långa medan de kan vara upp till 60 sekunder på Instagram. 

Facebook kommer även testa diverse annonsformat när funktionen lanseras. För att uppmana kreatörer att skapa klipp kommer Facebook även dela ut bonus baserat på hur väl klippen presterar. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

InstagramFacebookTiktok

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.