Digitalt
Redaktören tar kliv upp: Linnéa Kihlström blir ny chefredaktör på Dagens Media: ”Drömuppdrag”
Publicerad: 10 juni 2021, 15:11
Linnéa Kihlström tar över som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Media från och med den 9 augusti. Hon efterträder Fredrik Svedjetun. Foto: Gabriel Liljevall
Linnéa Kihlström har utsetts till ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens Media. ”Inget mindre än ett drömuppdrag”, säger hon.
Linnéa Kihlström har i dag rollen som redaktör, reporter på och ställföreträdande ansvarig utgivare på Dagens Media. Hon var tidigare tf chefredaktör och ansvarig utgivare på Medievärlden, sedan ett par år tillbaka integrerad i Dagens Media.
– Det känns fantastiskt roligt att ta mig an denna utmaning. Mediebranschen är i konstant förändring, och att få leda bevakningen av det här lika komplexa som spännande området – tillsammans med mina proffsiga kolleger på redaktionen – är faktiskt inget mindre än ett drömuppdrag säger Linnea Kihlström och tillägger:
– De senaste åren har Dagens Media tack vare ett gediget journalistiskt arbete lyckats positionera sig som den självklara sajten för alla som jobbar med media. På den vägen ska vi fortsätta.
Linnéa Kihlström efterträder Fredrik Svedjetun, som i dag även är chefredaktör för Resumé. I augusti tillträder han i stället som chefredaktör och ansvarig utgivare för titlarna Market och Dagligvarunytt.
Yasmine Winberg, i dag redaktör och reporter på Resumé Insikt, tar samtidigt över rollen som ny chefredaktör och ansvarig utgivare för Resumé.
– Yasmine Winberg har en unik erfarenhet av att arbeta med insiktsmaterial särskilt för kommunikations- och marknadsföringsbranschen och Linnéa Kihlström har varit mycket viktig för den framgångsrika transformationen av Dagens Media, säger Christina Kennedy, redaktionell chef för Di-gruppens branschtitlar, och fortsätter:
– De har båda expertkunskapen som krävs för att med träffsäker affärsjournalistik locka läsare till prenumeration och det är mycket glädjande att hitta de bästa chefredaktörerna för titlarna bland våra interna talanger, som nu får ta större ansvar i nya roller.
Resumé och Dagens Media ingår i Di-gruppen som i sin tur är en del av Bonnier News.
Linnéa Kihlström och Yasmine Winberg tillträder sina respektive roller den 9 augusti.
Resumé och Dagens Media
Resumé vänder sig till dem som jobbar inom marknadsföring och kommunikation. Digitalt har Resumé cirka 100 000 besökare i veckan och förutom sajten ingår också ett magasin, event och utbildningar i Resumés värld.
Dagens Media riktar sig till personer som arbetar brett inom media och marknadsföring. Bevakningsområdet täcker bland annat media, medieval, medieköp och nya mediekanaler. Veckovis nås omkring 50 000 besökare. Dagens Media arrangerar också event.