Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Reco.se anklagar Rejta.se för fulspel

Publicerad: 22 April 2010, 09:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

På sin blogg hävdar upphovsmännen bakom Reco.se att det är möjligt att köpa bort dåliga omdömen hos konkurrenten – Eniros Rejta.se.


På sin blogg skriver Reco.se att de blivit kontaktade av en advokat som företräder ett företag som fått negativa omdömen på Reco.se. I brevet som publiceras på bloggen begär advokaten att omdömena ska tas bort. Han fortsätter:

”Vi har besökt och kommunicerat med andra sajtägare tex rejta.se, och dess produktägare Eniro tillmötesgick våra önskemål Idag finns **** med på rejta och eniro med ett betalt införande i syfte att kommunicera på ett bra sätt med sina medlemmar, öppettider och telefonnummer etc.”

Christer Pettersson, ansvarig för Eniro.se är bestört över anklagelsen:

– Det är helt osant, falskt och alldeles felaktigt. Det har aldrig varit möjligt att köpa bort sina omdömen på Rejta.se och det kommer heller aldrig att bli det.

Det var 2006 som Eniro lanserade omdömen på Gulasidorna.se. Då fanns en möjlighet för företagen att välja bort möjligheten till omdömen, en möjlighet som få företag, enligt Eniro, valde att utnyttja.

– Jag skulle gissa att det handlar om ett 50-tal. När Rejta.se sedan lanserades, och möjligheten att välja bort omdömen försvann, har det blivit fel när de här 50 företagen fördes över i databasen. Det är därför det inte går att skriva omdömen om dem.

Eniro ska nu gå igenom hela databasen för att säkerställa att alla företag är öppna för omdömen.

– Anklagelserna från Reco.se vill jag egentligen inte ens bemöta. Jag nöjer mig med att säga att hela vår affärsidé handlar om att ha så många omdömen som möjligt på sajten. Att då ta bort och begränsa möjligheten att skriva dem, det är inte vettigt.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.