Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Realtids förlust: 2,9 mkr

Publicerad: 7 Augusti 2013, 11:16
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Realtid Media gjorde en brakförlust på 2,9 miljoner kronor i fjol. Men under första kvartalet i år såg man en ökad försäljning.


Realtid Media omsatte 738 000 (1,8 miljoner) kronor under räkenskapsåret 2012. Rörelseresultat landade på -2,9 (-3,4) miljoner kronor för samma period.

Affärssajten Realtid startades 2003 och drevs fram till förra sommaren i bolaget Alternativ Media. Under en längre tid har bolaget brottats med skulder och ekonomiska problem och sommaren 2012 genomfördes en företagsrekonstruktion där sajten Realtid.se såldes till det nystartade bolaget Realtid Media som är ett publikt bolag med ett hundratal aktieägare.

– Resultatet måste ses mot rådande bakgrundsfaktorer. Det ena är att verksamheten är så pass ny. Den operativa verksamheten kom igång i juli 2012 och vår första säljare började i augusti samma år. Sen är det klart att det finns en förlust, men å andra sidan överträffade vår försäljning under första kvartalet i år den för hela förra året, säger Realtids vd  Jonas Wiwen-Nilsson.

I maj i fjol inledde företaget en nyemission med målet att få in 5 miljoner kronor innan halvårsskiftet. Dock fick man inte in mer än 3,1 miljoner kronor innan november. I år lyckades man dock få in de resterande pengarna genom ännu en nyemission. Enligt Jonas Wiwen-Nilsson har den utdragna kapitalanskaffningen haft en stark påverkan på fjolårets resultat.

Hur ska ni skapa lönsamhet med den nya ägarstrukturen?

När Realtid Media köpte sajten Realtid.se gick vi från att vara en bred affärssajt som jagade volymer till att bli en integrerad affärsmodell och branschmedia. Nu jobbar vi nära finansbranschen och är nummer ett i segmentet.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.