Digitalt
Readly växer – och går med miljonförlust
Publicerad: 5 maj 2022, 07:51
Readly ökar antalet prenumeranter.
Foto: Pressbild
Prenumeranterna växer och nettoomsättningen ökar. Det till trots visar Readly upp röda siffror och ett rörelseresultat på -44,4 miljoner.
När Readly visade upp siffrorna för årets första kvartal på torsdagsmorgonen landade nettoomsättningen på 144 miljoner, upp med drygt 40 miljoner från året innan.
Totala intäkter för första kvartalet uppgick till 143,8 (101,9) miljoner, motsvarande en ökning om 41,2 procent jämfört med första kvartalet förra året.
LÄS OCKSÅ: Vi tecknade 28 digitala prenumerationer – här är vad vi lärde oss
Rörelseresultat uppgick till -44,4 miljoner kronor och bolaget gjorde en förlust per aktie på -1,6 kronor efter utspädning. Antalet fullt betalande prenumeranter ökade med 17,2 procent till 465 456 vid utgången av första kvartalet.
– Vi visar en bra inledning på året med en förbättrad lönsamhet och en intäktstillväxt på 41,2 procent drivet av en god tillväxt i framförallt region DACH. Den förändrade strategiska inriktning som kommunicerats under kvartalet omfattar åtgärder i syfte att öka intäkter och minska kostnader. I ett kortare perspektiv kommer vi växa något långsammare än tidigare. I gengäld innebär det att Readly även i fortsättningen kommer att vara ett företag med god tillväxt och en mer lönsam användarbas på sikt. Med ökade investeringar i produktutveckling ser vi sammantaget goda möjligheter att leverera resultat i enlighet med våra finansiella mål, säger Mats Brandt, tillförordnad vd och koncernchef på Readly, i ett pressmeddelande.
Den 31 mars i år offentliggjorde Readly en omstrukturering av bolaget och annonserade att 30 tjänster skulle försvinna.
Readly skriver i pressmeddelandet att kostnadsbesparingarna kommer att ”uppnå full effekt från och med det tredje kvartalet och uppgå till cirka 18 miljoner kronor för 2022”.
LÄS OCKSÅ: Förhandlingar inledda på Readly