Digitalt
Readly växer i tredje kvartalet
Publicerad: 11 november 2022, 08:09
”En händelserik period” säger Readlys vd Mats Brandt om det tredje kvartalet. Foto: pressbild
Readly redovisar ökade intäkter och ett ökat antal prenumeranter i årets tredje kvartal.
Ämnen i artikeln:
ReadlyMagasinstjänsten Readly ökar intäkterna med 23,8 procent till drygt 147 miljoner kronor i årets tredje kvartal jämfört med tredje kvartalet 2021. Samtidigt ökar antalet fullt betalande prenumeranter med 2,4 procent till 446 861 stycken.
Readly fortsätter dock att redovisa röda siffror, men förlusten krymper. I tredje kvartalet landar rörelseresultatet (EBIT) på -20,6 (-48,0) miljoner kronor.
– Det har varit en händelserik period där vårt innehåll ökat i attraktionskraft via bland annat fler dagstidningar, poddar och samarbetet med Disney. Vi ser stabiliseringen i vår prenumerantbas som ett tidigt tecken på hur vårt fokus på förbättrad kundupplevelse bidrar till en organisk tillväxt. Vi redovisar det sjätte kvartalet i rad med förbättrat resultat samtidigt som totala intäkter ökade med 24 procent till följd av bland annat de prisjusteringar vi fortsatt genomföra under kvartalet. Jag är verkligen nöjd med de initiativ vi tagit hittills i år och vårt målmedvetna arbete för att nå lönsamhet, säger Mats Brandt, vd och koncernchef på Readly, i ett pressmeddelande.
I mars i år aviserade Readly besparingar, som bland annat skulle leda till att 30 tjänster försvann från bolaget.
Hittills i år, januari–september, ligger förlusten på -93,2 (-159,2) miljoner kronor och intäkterna på 435 miljoner kronor, det senare är en ökning på 31,2 procent jämfört med motsvarande period 2021.
LÄS ÄVEN: Jakten på kapital får mediebolagen att välja börsen – men kurserna viker