Digitalt
Readly rullar ut digitala annonser
Publicerad: 14 november 2018, 07:10
Uppdaterad: 14 november 2018, 07:10
Genom Readlys nya reklamtjänst kan annonsörer lägga till ytterligare annonser i magasinen.
Ämnen i artikeln:
ReadlyReadly lanserar en digital annonslösning i magasinsappen. Lösningen har först lanserats som ett pilotprojekt i Sverige och i början av nästa år räknar Readly med att rulla ut annonslösningen i Tyskland och England.
Daniel Hamrin, innehållschef på Readly, berättar att de genom AI kan se skillnad på vilka sidor som är redaktionella och vilka som är annonssidor. På så sätt kan man få en bild över hur stor del av tidningen som innehåller reklam.
– Genom annonslösningen kan man sedan välja att skjuta in exempelvis 10 procent fler annonser digitalt, utöver det som redan finns i tidningen, säger Daniel Hamrin, till Dagens Media.
Annonserna som läggs in digitalt anpassas efter vem det är som läser magasinet i fråga. Readly mäter även engagemangsgraden för varje digital annons med hjälp av ett egentillverkat ”engagement index”. Indexet tar exempelvis in information gällande lästid, om läsaren har zoomat i annonsen, om läsaren klickar sig vidare på en annonslänk eller om läsaren delar vidare innehållet.
– De siffrorna använder vi sedan för att styra hur vi skjuter in annonser framöver, allt för att visa en så intressant annons som möjligt för läsaren.
Hur stort del av er affär räknar ni med att Readly ads kommer utgöra?
– Det är svårt att säga idag. Det kommer inte vara Readlys huvudaffär, som fortsatt består i att driva läsning och intäkter till förlagen.
Daniel Hamrin vill inte heller spekulera i hur mycket annonslösningen kommer omsätta det första året.
Ser du någon risk med att lägga in ännu mer annonser i magasinen?
– Det här innebär inte att vi kommer ösa ut fler annonser. Varken vi eller förlagen har något intresse av att förstöra den fina miljön genom att trycka in för mycket annonser. Readly Ads handlar mer om kvalitet än kvantitet.