Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Readly lanserar ny läsfunktion för mobilen

Publicerad: 12 Juni 2017, 06:55
Uppdaterad: 12 Juni 2017, 08:26

Bild 1/2  

UPPDATERAD. Den digitala magasins- och tidningstjänsten Readly lanserar idag en ny funktion för mobilanpassad läsning, kallad Mobile Reading.


Ämnen i artikeln:

Readly

Readlys nya funktion Mobile Reading anpassar läsningen för mindre skärmar genom att lägga texten i en kolumn och förstora textstorleken.

Mobilanpassningen har syftet att förbättra läsupplevelsen för framförallt textintensiva artiklar, och finns tillgänglig för 70 titlar i Sverige från start.

Funktionen gör det möjligt för läsaren att personifiera läsningen genom att välja preferenser för typsnitt, textstorlek, radavstånd och bakgrundsfärg.

Mobilfunktionen har utvecklats till följd av en växande efterfrågan hos Readlys användare – redan idag sker 14 procent av läsningen via mobilapplikationen. Ett genomsnittligt lästillfälle är 22 minuter och hela 40 procent av prenumeranterna läser via Readly varje dag, enligt bolagets egna siffror.

– Om man tittar historiskt på digitala magasin har det varit lämpligt att använda läsplattan som format, i och med att de har en storlek som är snarlik ett magasin. I många av de mobiler som finns på marknaden är det svårt att se vad som står i ett magasin, därför har man varit tvungen att göra om hela magasinet för att anpassa den till det mindre formatet. Det har många gånger resulterat i att de tappat lite av sin charm, säger Readlys vd Per Hellberg till Dagens Media och fortsätter:

– Nu kände vi att det var dags att möjliggöra för användarna att inte behöva äga en läsplatta för att ta del av innehållet. Vår nya mobilfunktion, som användaren kan byta fram och tillbaka ifrån, gör det lättare att läsa digitala magasin i exempelvis kollektivtrafiken.

Mobile Reading lanserades i USA för cirka två månader sedan, och har sedan dess även släpps i England och Tyskland. Nu finns funktionen även tillgänlig i Sverige för både iOS och Android.

– På de marknader vi släppt funktionen hittills ser vi framför allt att vi når en större målgrupp, och att de dessutom lägger mer tid på att läsa. Det är ju otroligt kul att vi lyckas få fler i hushållen som använder Readly att läsa mer digitala magasin, med tanke på den utveckling som sker i branschen i övrigt, fortsätter Per Hellberg.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.