Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Readly: “Den största utmaningen framöver är vi själva”

HELGLÄSNING. Maria Hedengren är Readlys nya vd – ett företag hon själv har en personlig relation till. För Dagens Media berättar hon om just relationen till företaget, hemligheten för tillväxt, de globala jättarnas intåg på den digitala magasinmarknaden – och vad som blir företagets största utmaningar framöver.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 18 Maj 2019, 06:00

Ämnen i artikeln:

Readly

Readlys nya vd Maria Hedengren ser en självständig företagskultur som ett recept för framgång.

Foto: Magnus Glans, Readly

Den 24 april tillträdde Maria Hedengren som vd för det digitala magasinföretaget Readly – ett företag mitt uppe i en internationell expansionsfas. Senast kommer hon från en tjänst som CFO på det mobila betalningsföretaget Izettle. 

Hur känns det att kliva in som vd på Readly?

– Det känns fantastiskt kul. Readly är ett fint och spännande bolag med engagerade och kompetenta människor. Jag upplever att det finns en härlig företagskultur här. Jag är själv en magasinälskare och har alltid köpt tidningar på ett eller annat sätt. Även om jag nu har slutat köpa fysiska tidningar eftersom de finns så smidigt tillgängliga digitalt. Min personliga relation till produkten gör att det känns extra kul att få jobba för Readly, säger Maria Hedengren till Dagens Media.

Företaget Readly har på kort tid haft en snabb tillväxt. I mars 2019 rankades företaget av Financial Times som det näst snabbast växande företaget i Sverige. I fjol växte Readlys intäkter med över 55 procent och expanderade sin verksamhet till Schweiz och Nederländerna. I samband med detta stärkte de även sitt erbjudande, som i dagsläget omfattar över 4000 titlar.

Vad är hemligheten för att växa i en sådan snabb takt?

– Jag skulle säga företagskulturen, vi har en agil och flexibel företagskultur där vi kan fatta snabba beslut. Jag tror också att det är viktigt att medarbetarna känner att de har förtroende att kunna agera, så att det inte uppstår flaskhalsar i organisationen. Har man ett hierarkiskt och byråkratiskt sätt att leda företaget blir besluten ofta för långsamma. 

– För att nå en självständig kultur måste man ha tydliga mål och strategier som medarbetarna kan ta till sig. Det är något jag kommer se till att jobba ännu mer med, att sätta upp tydliga mål och strategier, att skapa frihet under ansvar för medarbetarna. På det sättet tror och hoppas jag att vi kan skapar ett bra företagsklimat.

I höstas rullade Readly ut digitala annonser som ett pilotprojekt i Sverige. Hur har det arbetet gått?

– Den digitala annonssatsningen har mottagits väl – förlag och medieköpare ser att det ger ett fantastiskt värde. Den digitala annonstjänsten är fortfarande tidigt i utvecklingscykeln och har ännu inte blivit en stor del av vår omsättning. Men mottagandet har varit bra. Vi jobbar hela tiden med den här typen av teknologiska efterforskningar, hur vi kan bli mer avancerade internt, men också hur vi kan dela med oss av det här till förlagen.

Vad blir Readlys största utmaning framöver?

– Den största utmaningen för oss just nu är nog vi själva, att vi mäktar med att ta vara på den marknadspotential som finns. Att vi fortsätter vara skalbara så att vi kan fortsätta knyta relationer med fler förlag, ta in mer innehåll och fortsätta lansera fler nyheter i form av bättre features och kringtjänster i den takt som vi ska göra.

Maria Hedengren menar att hon efter tillträdet som vd på Readly i slutet av april blivit förvånad över storleken på marknaden för magasin.

– Marknaden är enorm – fem gånger större än musikbranschen. Det är ungefär 70 miljarder euro som omsätts i konsumtion av magasin. I dagsläget är det bara runt 6,5 procent av magasinen som konsumeras genom digitala kanaler. Där har magasinmarknaden inte kommit lika långt som musikbranschen, som nästan är uteslutande digital. Det gör att jag ser en enorm potential för fortsatt tillväxt för Readly eftersom vi fortfarande är i början av magasinets digitala utveckling, säger hon och fortsätter:

– Kunskapen om den här kanalen är fortfarande ganska låg, vi är i princip de som skapade den här digitala kategorin av magasin. Vi tycker att vi har hittat en bra balans mellan att ta ett traditionellt analogt medium till en digital plattform och fortfarande behålla den upplevelse som ett fysiskt magasin ger. Det vill säga att du till exempel kan bläddra genom sidor, sätta in bokmärken eller spara för att göra research på en specifik sak du läser om.

Hur ser du på konkurrensen från satsningar från de globala jättarna, som till exempel Apple News Plus?

– Jag håller med min före detta kollega (Jörgen Gullbrandson, Readlys före detta vd, som blev intervjuad i Dagens Medias senaste magasin som utkom den 8 maj, reds anmärkning) att det ger en validering från marknaden när stora spelare som Apple kommer in på digitala nyheter. Nu har de fortfarande ett mer artikelbaserat format, så jag vill påstå att deras tjänst egentligen inte är direkt jämförbar. Vi har ett bredare utbud, finns i fler länder och finns på fler olika språk, säger hon, och fortsätter:

– Men jag tycker överlag att konkurrens är positivt. Om de stora globala jättarna satsar på att lansera en sådan produkt kan de hjälpa oss att väcka en uppmärksamhet för den här typen av konsumtion av magasin. Då kan vi rida lite på deras marknadsföringsbudget. 

– Men med det sagt så ska man alltid vara väldigt ödmjuk inför konkurrens, vare sig det gäller stora eller små aktörer. Det kan också komma små nischspelare som får en bra lansering. Det ska man ha mycket respekt för. Men vi känner att vi har en unik produkt som är mer heltäckande, och har ett försprång genom ett nära samarbete med förlagen.

Hur viktigt är samarbetet med förlagen?

– Det är naturligtvis avgörande att vara en viktig del av deras digitala strategi, att vi kan tillföra ett värde för bolagen. Deras framgång blir ju vår framgång. Ju fler förlag vi jobbar med, desto mer innehåll får våra prenumeranter tillgång till.

Hur ser din personliga relation till magasin ut?

– När jag läser magasin på fritiden läser jag mycket om inredning och mode, det intresserar mig. Inredningsmagasinet Residence är en favorit. Annars läser jag en del om hälsa eftersom jag tränar mycket. Vad gäller hälsa är jag intresserad av att läsa om det utifrån ett lite mer vetenskapligt perspektiv. Alltså inte bara om vilka övningar jag ska utföra, utan snarare om näringsfysiologi och liknande ämnen.

Ska du göra något roligt i helgen?

– Jag ska umgås med mina barn, om det är fint väder kanske vi ger oss ut på mountainbikes. Dels gillar jag att cykla själv, men det är också ett bra sätt att uppmuntra till utomhusaktivitet.

Ämnen i artikeln:

Readly

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.