Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rättviseförmedlingen vill få män att tacka nej

Publicerad: 27 November 2013, 06:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:05

Tre år efter "Tacka ja!" lanserar Rättviseförmedlingen kampanjen "Tacka nej!" som syftar till att få manliga paneldeltagare att stå tillbaka för förmån för kvinnliga.


Ämnen i artikeln:

Rättviseförmedlingen

I dag rullar Rättviseförmedlingen ut sin nya kampanj "Tacka nej!" som är en uppföljning till "Tacka ja!" som lanserades för 3 år sedan i syfte att slå hål på myten att kvinnor oftare tackar nej till förfrågningar från medierna.

Den nya kampanjen syftar till att få män att tacka nej till att medverka i enbart manliga paneler.

– Det här är ett nytt grepp för att komma åt problematiken, säger Rättviseförmedlingens grundare Lina Thomsgård till Dagens Media.

Fredrik Wass, journalist och bloggare på Bisonblogg som är en av initiativtagarna till projektet anser att vita män ofta är överrepresenterade i debattpaneler och på konferenser.

– Trots att både arrangörer och deltagare är medvetna om problematiken görs relativt lite för att komma tillrätta med det.

Som exempel nämner han SIME-konferensen 2012 där arrangörerna i förväg gått ut med information om att de implementerat en mångfaldsstrategi – men när det väl kom till kritan talade man om att många kvinnor tackat nej.

– Det gäller att vara tidigt ute i processen för att lyckas.

Bakom projektet står även Thomas Frostberg, ekonomikrönikör på Sydsvenskan och rättssociologen Marcin de Kaminski som var och en separat från varandra använt sig av policyn att inte ställa upp i paneldebatter där bara män medverkar.

– Vi pratade med Rättviseförmedlingen som har ett större grepp om frågorna och möjligheter att sprida budskapet.

På Twitter kommer diskussionen att föras under hashtaggen #tackanej medan information om kampanjen finns på sajten tackanej.se.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Rättviseförmedlingen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.