Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rasistisk Facebook-annons kan stoppas

Publicerad: 22 november 2011, 11:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:49

Det högerextrema partiet Nationaldemokraterna, kända för sin slogan "Bevara Sverige svenskt", annonserar just nu på Facebook – med ett plagiat på det högerextrema schweiziska partiet SVP:s valreklam.


Nationaldemokraterna bildades 2001 efter att politikerna Anders Steen och Tor Paulsson – som blivit allt för extrema i sina åsikter – uteslutits från Sverigedemokraterna.

Nyligen började partiet, som öppet demonstrerat tillsammans med flera nynazistiska organisationer, jaga nya sympatisörer via Facebook-annonser.

Och annonserna har blivit allt mer vågade. Den som loggade in på Facebook i går möttes exempelvis av en annons med tre vita får som sparkar ut ett svart får från en svensk flagga. Texten lyder: "Stoppa gängen - utvisa hela familjen! För en svensk framtid".

Annonsen, som är ett plagiat på en av det schweiziska högerextrema partiet SVP:s valaffischer, kan bryta mot Facebooks regler. Det säger Facebooks pr-ansvarige i Sverige, Jan B Fredriksson.

– Annonserna får inte innheålla hatiskt innehåll, förtal eller uppmana till våld. Det här låter som att det är både och, säger han till dagensmedia.se.

Jan B Fredrikssons råd till de som har reagerat på annonsen är att anmäla den till Facebooks handläggare i Dublin. En process som dock kan ta flera veckor.

– När det kommer upp en ny annons räknar Facebook med att annonsören följer riktlinjerna. Systemet känner däremot av om en annons från en annonsör som tidigare fällts dyker upp. Så viss automatik finns det, säger han och fortsätter:

– Facebook är precis som resten av internet beroende av självsanering och att användarna hjälper till att hålla rent.

Men trots det rasistiska budskapet kan Nationaldemokraternas annons blir kvar på Facebook.

– Facebook har yttrandefrihet, även för åsikter som kan uppfattas som stötande. Därför får extremistpartier i princip annonsera så länge de håller sig inom ramarna för Facebooks regler.

Skulle annonsen fällas av Facebooks handläggare kan den däremot släckas ned.

I DM Plus kan du läsa mer om hur bluffbolag – trots strikta regler – härjar fritt på Facebook.

Läs också om medierådgivarnas uppmaning till Facebook om att städa upp bland annonserna.

Utdrag ur Facebooks regler om annonsering

Hatiskt innehåll

Annonser får inte inkludera "hatiskt innehåll" oavsett om detta riktas mot en enskild person eller en grupp baserat på medlemskap i vissa kategorier. Dessa kategorier omfattar men är inte begränsade till etnicitet, kön, tro, ursprungsland, religiös tillhörighet, äktenskapsstatus, sexuell orientering, genusidentitet eller språk.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.