Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Raseri mot Instagrams nya avtal

Publicerad: 18 december 2012, 08:47
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:00

Instagrams nya användaravtal tillåter bolaget att använda bilder och användaruppgifter i reklam, såväl som dela dem med ägaren Facebook.


Facebooks köp av fotoappen Instagram tidigare i år skapade oro bland användarna om vad affären skulle komma att innebära för deras bilder.

I Instagrams nya användaravtal, som presenterades i helgen och träder i kraft den 16 januari, verkar några av farhågorna besannas.

Framför allt har beskedet att Instagram kan komma att använda bilder och användaruppgifter i reklam väckt irritation.

"You agree that a business or other entity may pay us to display your username, likeness, photos (along with any associated metadata), and/or actions you take, in connection with paid or sponsored content or promotions, without any compensation to you", skriver Instagram.

I det nya avtalet skriver Instagram även att man kan dela med sig av användarnas information till ägaren Facebook, samt att en del av informationen kan komma att delas med tredjepartsannonsörer, som ska kunna använda den till skräddarsydda annonser.

"We may also share certain information such as cookie data with third-party advertising partners. This information would allow third-party ad networks to, among other things, deliver targeted advertisements that they believe will be of most interest to you".

Instagram skriver om de uppdaterade villkoren i sin företagsblogg, där företaget betonar att inget ändras när det gäller ägarskapet över bilderna eller vilka som kan se dem.

Enligt Instagram underlättar de nya villkoren bolagets arbete med att förhindra spam.

Kommentarsfältet till inlägget fylls av inlägg från upprörda användare som hotar att lämna Instagram till följd av det nya avtalet.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.