Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Rapport: Pandemin skapar sug efter shopping i fysisk butik 

Publicerad: 5 augusti 2021, 13:20

Foto: Kristoffer Trolle

En färsk global rapport från OMD visar att konsumenter kommer fortsätta handla online – men längtar tillbaka till den fysiska butiken.


Ämnen i artikeln:

OMDe-handel

I en ny global rapport, ”Future of commerce, the why behind the buy”, undersöker OMD hur handeln kan komma att utvecklas i en post-pandemi värld.

Respondenterna har tillfrågats om bland annat attityder kring förändrade shoppingvanor drivna av pandemin, synen på att återvända till den fysiska butiken, teknologi, samt inställningen till att dela med sig av personlig data.

Rapporten visar att samtidigt som e-handeln tagit ordentlig fart under pandemin, så längtar många tillbaka till en livsstil där shopping i fysiska butiker ingår.

39 procent av de tillfrågade har handlat mer på nätet under pandemin, och 24 procent uppger att de kommer att shoppa mer digitalt även i framtiden. de flesta föredrar trots ändrade köpvanor, att besöka en fysisk butik: 49 procent uppger att de i första hand väljer att handla i en fysisk affär, mot 47 procent som hellre klickar hem sina köp digitalt.

LÄS MER: Expertens råd – så vässar du din e-handel

Nära hälften av respondenterna vill fortsätta handla ungefär lika mycket digitalt som i fysisk butik, visar rapporten. Priset är avgörande oavsett var köpet görs. Värde, service och bekvämlighet rankar högt, men prioriteras lite olika beroende på kanal. 

En stor fördel med att handla i fysisk butik enligt undersökningen, är att inte behöva vänta på sin vara.

Respondenter på alla OMD:s sex marknader där undersökningen gjorts (Australien, Kina, Tyskland, Spanien, Storbritannien och USA), ser positivt på att återgå till en mer normal livsstil. Framförallt är det just shopping och restaurangbesök man ser fram emot. Det uppger 49 procent av de tillfrågade.

När det kommer till synen på teknologi och att dela med sig av personlig data, råder en utbredd tvekan, visar rapporten.

Medan 74 procent svarar att AI förbättrar köpupplevelsen, uppger 44 procent att de inte litar på anledningen till varför varumärken använder sig av teknologin. 66 procent av de tillfrågade anger åtminstone en typ av bolag som de inte vill dela med sig av data till.

LÄS OCKSÅ: ”Kommer e-handel kunna leverera 2021?”

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OMDe-handel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News