Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rapport från nya initiativet Kreativ Sektor

Publicerad: 9 November 2015, 14:07
Uppdaterad: 13 September 2016, 12:14

Kreativ Sektor vill se helhetsatsning och fördjupad dialog med regeringen om de kreativa branscherna.


Kreativ Sektor är en ny samverkansgrupp mellan branschföreningarna för mode, musik, dataspel, film, tv och marknadskommunikation, som vill inleda en fördjupad dialog med regeringen om branschernas utmaningar och möjligheter.

Idag lanserade man den färska rapporten "Innehållsinnovation och internationell tillväxt i kreativa näringar" där man betonar innehållsinnovation som en viktig förutsättning för fortsatt tillväxt- och exportpotential för Sverige och även kommer med konkreta näringspolitiska förslag.

Rapporten diskuterades tillsammans med näringsminister Mikael Damberg under ett möte på Liljevalchs i Stockholm idag.

– De här företagen står för en export som formar bilden av Sverige och bidrar till tillväxt, men vi har upplevt att det saknas en nationell strategisk handlingsplan framåt. Kreativa företag riskerar därför att hamna mellan stolarna hos antingen kulturdepartementet eller näringsdepartementet. Vi tror att det är viktigt med en helhetssatsning, som till exempel kan leda till fler utbildningsinitiativ och planer för hur staten kan hjälpa små företag att växa genom lån och underlätta möjligheterna att komma ut i världen, säger Jessica Bjurström, vd för Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, till Dagens Media.

Rapporten togs fram för att berätta vilka Kreativ Sektor är, vad man gör och vilka möjligheter man ser framåt.

– Vi har till exempel tagit fram en punktlista med förslag på hur vi tycker att det traditionella näringslivet kan hjälpa till, men också presenterat hur vi kan fungera som en dörröppnare åt det andra hållet, säger Jessica Bjurström.

Jessica Bjurström menar att Kreativ Sektor upplever att det finns en stor nyfikenhet från näringslivets håll.

– Man har efterlyst en sådan här plattform för de kreativa näringarna för att öka hastigheten i vår relation och dialog. I september presenterade regeringen en nationell exportstrategi där man särskilt nämner de kreativa näringarna i olika moment, så de är redan nu intresserade av oss och välkomnar att det framöver finns ett specifikt nummer att ringa när det gäller de här frågorna, säger Jessica Bjurström.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.