Digitalt presenteras av:

RAM ska mäta spelannonser

För första gången ska analysföretaget RAM mäta effekten av spelannonser.

Kunskapsspelet Quizkampen blir först ut när analysföretaget RAM inleder ett samarbete med Adquota för att mäta effekten av spelannonser i mobilen.

– Annonsörernas mognad och krav på mobilkampanjer har snabbt ökat. Därför är det viktigt att kunna besvara kundernas frågor om reklameffekt utöver klickfrekvens, säger Thomas Asserholt, försäljningschef på mobila annonsnätverket Adquota Sweden som hanterar premiumförsäljningen av Quizkampens annonser i ett pressmeddelande.

I gratisversionen av kunskapsspelet Quizkampen visas annonserna i fullskärm mellan spelomgångarna, vilket enligt Thomas Asserholt gör dem mycket effektiva. Och nu ska effekten av spelet som reklamyta bevisas svart på vitt.

Att man valt RAM som samarbetspartner beror, enligt Thomas Asserholt, på att de har en väl etablerad mätmetod som gör att effekten på kampanjerna går att jämföra med andra medier.

Fredrik Åberg, kundansvarig, RAM ser fram emot samarbetet med Adquota:

– Vi ser en ökad efterfrågan att mäta mobil annonseffekt på jämförbart sätt som övriga kanaler, säger han i pressmeddelandet.

Helen Preutz

Publicerad 2013-04-22 09.01Uppdaterad 2015-12-06 13.48

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: