Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Raketökning och brakförlust – så går streamingjätten Spotify

Publicerad: 1 december 2014, 09:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:20

Svenska Spotify ökar intäkterna – men även förlusterna ökar. Bara var tionde intjänad krona kommer från reklamförsäljning.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Dagens Media har tidigare rapporterat om den svenska streamingjätten Spotifys försenade bokslut. Bolagsverket har i två omgångar bötfällt bolaget eftersom det inte skickat in sina räkenskapshandlingar i tid.

Det bolag som inte kommer in med sin årsredovisning senast elva månader efter räkenskapsårets utgång riskerar likvidation.

Med bara dagar kvar till att det hotet skulle bli verklighet har Spotifys svenska moderbolag, Spotify AB, nu skickat in sitt bokslut till svenska Bolagsverket.

Totalt drog Spotify AB in 5,2 (2,9) miljarder kronor under 2013.

Den svenska marknaden stod för 1,2 miljarder kronor av intäkterna. Samma siffra för ”övriga Europa” är 3,4 miljarder kronor. I USA omsatte Spotify AB 383,6 miljoner kronor.

Bolaget hade under förra året i snitt 469 anställda, varav 400 var män.

Men samtidigt som intäkterna alltså växte med nära 80 procent ökade även förlusterna kraftigt.

2012 låg rörelseresultatet på minus 563,3 miljoner kronor. Motsvarande siffra för 2013 skrivs till minus 902,4 miljoner kronor.

Spotifys största enskilda kostnadspost är ”kostnad för sålda tjänster”, som uppgick till 4,2 miljarder kronor. Posten utgörs i huvudsak av de royaltykostnader som Spotify betalar till rättighetsinnehavarna till musiken.

Siffrorna för Spotifys 2013 har tidigare refererats av The Guardian, som under förra veckan fick tag på rapporten för Spotify Technology SA, det Luxemburg-baserade bolag som är i toppen i Spotifys företagshierarki.

Även det bokslutet har lämnats till Bolagsverket.

Totalt för hela Spotify-koncernen uppgick omsättningen till 746,9 miljoner euro, motsvarande 7,3 miljarder kronor. Motsvarande siffra för 2012 var 430,3 miljoner euro, motsvarande 4,2 miljarder kronor.

Blott 68,2 (55,5) miljoner euro, motsvarande tio procent av intäkterna, kommer från annonsförsäljning. Resten utgörs av intäkter från betalande prenumeranter.

På kostnadssidan gick 604,8 (383) miljoner euro åt till royaltyutbetalningar och distributionskostnader.

Rörelseförlusten skrivs till 93,1 miljoner euro, motsvarande 917 miljoner kronor.

”Detta förklaras av betydande investeringar som gjorts under året, mestadels i produktutveckling, internationell expansion och generellt ökad personalstyrka”, skriver bolaget i koncernredovisningen.

Under 2013 lanserades Spotify på 23 nya marknader världen över. Nyligen gick Spotifys vd Daniel Ek ut med att Spotify har 50 miljoner aktiva användare, varav drygt 12,5 miljoner är betalande användare.

Motsvarande siffror vid utgången av 2013 var enligt bokslutet 36 miljoner aktiva användare, varav 8 miljoner var betalande premiumkunder.

Ökad konkurrens från nya tjänster, exempelvis Youtubes egna variant samt numera Apple-ägda "Beats", gör att Spotify ska öka antalet anställda kraftig under de kommande åren.

– Alla älskar musik, så om man har en produkt som alla älskar så kommer det naturligtvis att locka till sig konkurrenter. Konkurrens är bra, det får oss att springa snabbare, sade medgrundaren Martin Lorentzon nyligen enligt AFP.

Under 2013 fick Spotify AB ett ovillkorat aktieägartillskott på 1,1 miljarder kronor från Spotify Technology SA.

LÄS ÄVEN:

 

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev