Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Raketen: Gasar trots kris

Publicerad: 4 januari 2013, 08:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Dagens Medias reportrar listar 2012 års mest omtalade händelser. Sofia Hvenström fokuserar på dem som, trots kris, valde att lägga i en högre växel.


Ämnen i artikeln:

MexikoAftonbladet

Mobilen

I år har användandet i mobilen ökat markant. Tidigare i november meddelande bland annat Aftonbladet att deras undersajt och blogg Appguiden var större i mobilen än på webben. Detta var första gången det hände i Aftonbladets historia. Nu ser många företag över möjligheten att ta betalt även i mobilen, något som kan förverkligas under nästa år.

Elk Entertainment och Mexiko

I augusti startade Estelle Bodén, Jock Millgårdh och Mattias Olsson mediebolaget Elk Entertainment. Under hösten har de värvat flera personer från konkurrenterna, däribland Strixs kreativa chef Peter Erixon och Meters utvecklingschef Martin Åqvist. Dessutom har de sålt flera format.

Några som också startade nytt var Filip Hammar och Fredrik Wikingsson. Tillsammans med Lars Beckung startade de produktionsbolaget Mexiko. Med sig tar de också vd:n på Stockholm-Köpenhamn Micke Svensson. Den första produktionen blir en intervjuserie som ska sändas på Kanal 5 där Filip och Fredrik intervjuar kändisar i en hiss.

ExB Mash

Fredrik Talén, tidigare new business director på Mindshare, startade mediebyrån ExB Mash i höstas med ExB som delägare. Dessutom värvade han Mindshares tidigare tv-chef Toffe Nathhorst och consumer insight-chefen Peter Wihlborg. Hittills har de inlett samarbete med Bauhaus, som Fredrik Talén arbetade med på Mindshare, och Arken Zoo.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

MexikoAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.