Rädsla för nazism gör avtryck i sociala medier under Almedalsveckan

2017-07-10 12:00  
Under Almedalsveckan, som igår söndag avslutades med Moderaternas dag, har omvärldsbevakningsföretaget Meltwater för Dagens Medias räkning analyserat hur snacket har gått i sociala medier kring de politiska partierna och dess ledare. Foto: Alexander Donka

ALMEDALEN 2017. Centern är det mest omnämnda partiet – medan trendande ämnen har att göra med rädsla för terror och nazism. Här är Meltwaters summering av Almedalsveckan i sociala medier.

Under Almedalsveckan, som igår söndag avslutades med Moderaternas dag, har omvärldsbevakningsföretaget Meltwater för Dagens Medias räkning analyserat hur snacket har gått i sociala medier kring de politiska partierna och dess ledare.

Sedan förra året har det skett en kraftig minskning av inlägg på sociala medier under Almedalsveckan: 84 982 i jämförelse med 145 144.

Det har talats om att Twitteranvändandet är på nedgång, vilket skulle kunna vara en anledning till den lägre aktiviteten. Klart är dock att av de sociala medier som används är Twitter den klart dominerande för Almedalsveckan, med cirka 85 procent av trafiken.

Centern mest omnämnt i sociala medier

Enligt Meltwaters summering är Centerpartiet veckans vinnare med störst exponering i sociala medier. Mycket av den har partiet självt stått för genom sina egna konton, Dagens Media har tidigare under veckan skrivit om att Annie Lööf är en av de mest aktiva partiledarna på sociala medier. Annie Lööfs tal skapade dock även det mycket engagemang.

Ordningen ser annorlunda ut mellan Meltwaters två diagramm. Stefan Löfven toppar listan över partiledarna medan hans parti Socialdemokraterna inte placerar sig bättre än på en fjärdeplats.

Mycket av exponeringen kring honom har dock kopplats till Almedalen och det parti han förespråkar. Inte lika mycket har sagts om hans Sverigeresa och vad han har haft för sig under den. Denna har hamnat lite i skymundan, i alla fall på sociala medier.

Även Moderaternas placering sticker ut. Partiet har uppnått näst störst exponering, bakom Centern, medan Anna Kinberg Batra har fått tredje minst utrymme av partiledarna. Enligt analysen har fokus kring Moderaterna har under veckan, och framförallt under deras egen dag, legat på dem som parti snarare än på Kinberg Batra som har haft det kämpigt med förtroendet sedan hon tillträdde som partiledare.

Även Sverigedemokraterna och Jimmie Åkessons exponering skiljer sig åt, vilket enligt Meltwater kommer sig av att Åkesson har fått mycket uppmärksamhet i samband med andra partiledare.

I sociala medier diskuteras att många av de problem som av övriga partiledare nu påpekas, redan har belysts av Åkesson för flera år sedan utan att han då fick gehör. Så var fallet speciellt under Liberalernas dag och efter Björklunds tal.

Rädsla för terror och nazism trendar

Enligt analysen har alla trendande ämnen under veckan att göra med rädsla för terror och nazism:

1. Rädda

2. Terrordåd

3. Förvirrad

4. Nazister

5. Marcusdubbelv

Hashtagsen har under hela veckan istället kommit att användas av företag och organisationer som skriver om sig själva. Hashtags är ett enkelt sätt att få uppmärksamhet på. Energi- och migrationspolitik har diskuterats mest under veckan enligt hashtags.

Mest använda hashtags:

1. #flerunga

2. #entd

3. #ideellt

4. #nrpol

5. #migpol

Nordisk Motståndsrörelse har inte helt oväntat omnämnts av samtliga talare, och det är markeringar mot dessa som dragit ned de största applåderna. Kinberg Batra var inte sämre än tidigare talare, hennes markering möttes av publikens stora förtjusning.

 

Mest använda ordet:

1. Almedalen

2. Svpol

3. Sverige

4. Seminarium

 

Mest omnämnda organisationer:

1. Öresundshuset

2. Hyresgästföreningen

3. Boverket

4. IF Metall

5. Trafikverket

 

Mest omnämnda företag:

1. Grant Thornton

2. Trivago

3. MKF Fastighet

4. Akademiska hus

5. Centigo

 

Mest uppmärksammade medie:

Expressen

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt