Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rädda Barnen fejkchattar

Publicerad: 19 Februari 2009, 09:25
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Med fejkade chattar på Dn.se och MSN vill Rädda Barnen få folk att skänka pengar till svenska barn. Men personer under 25 år får inte se kampanjen.


Chattannonsen som syns på bland annat Dn.se Rädda Barnens våldskampanj ska rulla till augusti. I ett första skede går kampanjen i print, i tv och på webben.

Raddabarnen.se - Nätet är jätteviktigt i den breda kommunikationen, det är en tung kunskapsspridare och en plats där vi kan skapa opinion, säger Louise Gauffin, chef för marknad och insamling hos Rädda Barnen.

På webben används bloggar, Dn.se och MSN.

- Målgruppen vi riktar oss mot är 25 plus. Vi vill inte att reklamen ska vända sig till barn och skrämma dem. Därför är reklamen bortfiltrerad mot yngre på till exempel MSN.

Reklamen, som är gjord av Lowe Brindfors, på nätet är uppbyggd som ett chattfönster där förtvivlade barn skriver om hur de misshandlas, att de är rädda och behöver hjälp. Besökaren kan också skriva till chatten men får då direkt veta att den andra personen loggat ut.

- De reaktioner vi har fått hittills är att chattsekvensen ser väldigt verklig ut. Alla annonser var självklart annonsmärkta från start men vi har gått in och gjort dessa märkningar ännu tydligare. Vår målsättning är som sagt inte att skrämmas, säger Louise Gauffin.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.