Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rabble utmanar Facebook Places

Publicerad: 17 Mars 2011, 09:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:17

Rabble hjälper företag locka potentiella kunder med rabatterbjudanden – som inte kräver någon motprestation.


Ämnen i artikeln:

Rabble

Tanken med appen är att hjälpa företag att nå ut till nya kunder med erbjudanden. Genom mobilens positioneringstjänst hämtar appen erbjudanden från företag i närheten.

– Målet är inte att nå befintliga kunder, utan det är ett verktyg att locka förstagångskunder, säger Simon Wallén, en av grundarna av Rabble Communications.

Appen släpptes i somras till både Iphone och Android och hämtar inspiration från tjänster som Groupon och Facebook Places. Men Rabble särskiljer sig på en viktig punkt, menar Simon Wallén.

– Med Facebook Places handlar det om en mutual relation mellan näringsidkare och konsument. Du får en kupong om du checkar in och berättar det för dina vänner.

Med Rabble krävs inte användaren på en motprestation, utan det är i stället upp till användaren att dela med sig av sina uppelvelser, berättar Simon Wallén vidare.

– Det vi försöker trycka på är en positiv kultur kring reklamen. Vill jag inte ta del av företagens budskap tar jag inte upp appen och blir inte störd, säger han.

En av de första företagen som nappade på idén var hamburgerkedjan Burger King. I dag har Rabble cirka 80 samarbetspartners, och 60 000 användare, berättar Simon Wallén, som menar att det finns ett samband mellan antalet användare och erbjudanden.

– Desto större vi blir med antalet erbjudanden, desto fler laddar ner oss, säger han.

Hur ska ni få folk att ladda ner appen?

– Vi jobbar mycket med att försöka synas i media, vi gör även en del bloggsamarbeten. Men framför allt är det genom våra nöjda användare som vi får nya användare. Den virala spridningen är oerhört värdefull.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

Rabble

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.