Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Rabatter och prisjämförelsesajter viktigt när vi bokar resa

Publicerad: 13 Augusti 2013, 05:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:38

Mer än hälften av alla som bokar semesterresor använder sig av så kallade prestationsbaserade marknadsföringskanaler, visar en färsk studie.


Resebranschen förändras. En undersökning som undersökningsföretaget Fox Insights gjort på uppdrag av onlinemarknadsföringsföretaget Tradoubler visar att allt fler använder prestationsbaserade marknadsföringskanaler när de bokar semesterresor.

Det rör sig tillexempel om sajter och appar för prisjämförelser, rabatter, lojalitets- och klubberbjudanden samt voucherkoder. Populärast är kanalerna vid bokning av paketresor, då 59 procent av de tillfrågade uppger att de använder sig av dem. De är även populära vid bokning av hotell (57 procent) och flygresor (53 procent).

Vad gäller flygresorna används huvudsakligen prisjämförelsesajter (71 procent) medan bonusprogram knutna till ett specifikt flygbolag används mer sällan (38 procent).

– Resenärer har idag obegränsat mycket information att ta del av när de ska boka semesterresan. Smarta telefoner och surfplattor gör att de enkelt kan ta del av olika erbjudanden via prestationsbaserade marknadsföringskanaler och göra research närsomhelst, oavsett om det är på bussen, på jobbet eller i soffan hemma, säger Magnus Nyström, CTO, på Tradedoubler i ett pressmeddelande.

Studien bygger på svar från 2 500 smartphoneanvändare som handlar online minst en gång i månaden och utfördes i Sverige, Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Spanien, Polen och Italien.

Helen Preutz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.