Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Pubmatic öppnar upp för header bidding på OTT

Publicerad: 13 September 2019, 05:50

Jonas Olsen är ansvarig för video på Pubmatic.

Nu uppdaterar Pubmatic sin lösning ”Openwrap” så att den kan hantera alla kanaler – inte bara display. ”Den digitala reklambranschen kan locka till sig ytterligare investeringar”, säger Jonas Olsen, ansvarig för video på Pubmatic.


Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Det digitala teknologiföretaget Pubmatics tjänst ”Openwrap” har tidigare använts för header bidding på enbart desktop display. Särskilt köp av video har krävt flera plattformar för att genomföra ett reklamköp som ska ske i flera kanaler. 

Openwrap är en header bidding-lösning som samlar alla reklamköpare för en publicists annonslager för varje enskild visning.

Läs mer: Fem frågor publicister bör ställa om sin annonsplattform 

– Att jobba med många plattformar leder till ineffektivitet. Det är tidskrävande och skapar problem när det gäller att ta fram jämförbara rapporter för kampanjer som genomförts över flera kanaler. Att använda många plattformar minskar dessutom insyn och transparens, vilket i sin tur påverkar förtroendet och hämmar branschens tillväxt, säger Jonas Olsen, ansvarig för video på Pubmatic. 

Därför uppdaterar Pubmatic sin lösning Openwrap, så att man kan hantera reklam i alla kanaler – desktop, mobilt, och video – via en och samma plattform. Därmed stödjer deras lösning numera också smart/connected TV (CTV) och OTT. 

– Sättet vi konsumerar tv på förändras just nu väldigt snabbt. Det dyker upp nya tillväxtmarknader för videoreklam där det är attraktivt för annonsörer att synas med sina varumärkeskampanjer, säger Jonas Olsen och fortsätter:

– Tv har traditionellt varit viktigt för just varumärkesbyggande, och genom att ge annonsörer tillgång till verktyg så att de enkelt kan köpa och genomföra kampanjer i nya digitala motsvarigheter, kan den digitala reklambranschen locka till sig ytterligare investeringar och fortsätta växa.

För köpare av annonser innebär förändringen bland annat att det blir enklare att mäta kampanjens effektivitet. För publicister ska uppdateringen hjälpa dem att öka sina programmatiska intäkter via alla kanaler.

– Historiskt har annonsörer tvingats allokera budgetar på förhand till de olika kanalerna, eftersom de varit tvungna att köpa reklam via olika plattformar, något som inte varit särskilt effektivt. Med den nya lösningen kan de tänka flerkanalsmässigt, och även köpa reklam flerkanalsmässigt. Genom att göra hela förfarandet enklare, är de också villiga att investera mer, säger Jonas Olsen.

Vad är header bidding?

Förenklar innebär header bidding att man låter flera köpare buda på annonsvisningar samtidigt. Publicisten väljer sedan den marknaden som ger mest. Det för att på så sätt få till en auktion och förhoppningsvis driva in mer pengar till publicisten som står för annonsytan. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Pubmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev