Publicister kritiska till Facebooks nya policy

2018-05-25 09:37  

Facebooks nya policy möts av kritik från publicister – Financial Times stoppar sin annonsering på plattformen. arbete med nya regler och policys gällande politiskt annonsering möts av kritik från publicister – ännu en gång.

Facebooks nya regler gällande politiskt annonsering på plattformen mötte i början av veckan stora protester från flertalet amerikanska publicister, däribland News Media Alliance: organisationen som representerar 2 000 nyhetsorganisationer så som The Washington Post, The Wall Street Journal och The New York Times.

Organisationen menade bland annat att Facebooks nya reglering riskerade att klumpa ihop journalistiskt innehåll med propaganda, och bad samtidigt sociala medier-jätten om att ta bort publicisters sponsrade innehåll från de annonser som "loggas", eller att dessa skulle registeras i en separat lista.

Campbell Brown, chef för nyheter och partnerskap på Facebook, replikerade med att de arbetar vidare med sättet som annonserna ska loggas på.

– Vi inser att nyhetsartiklar om politik är annorlunda och vi arbetar med publicister för att utveckla rätt tillvägagångssätt, sade Campbell Brown till The Wall Street Journal.

Under gårdagen rullade Facebook, i en del av arbetet med att förhindra aktörer som vill påverka och riskerar att hota den politiska processen i USA, så ut en ny policy kring politisk reklam.

Både Facebook och Twitters nya regler för politisk annonsering ska tvinga politiska marknadsförare att registrera sig. Bakgrunden är att nätjätten inte kommer att blockera politiska annonser. Istället lanserar de nu en märkning av annonser med orden "betalt av", där den som klickar på stämpeln ska kunna se hur mycket pengar som spenderats på annonsen samt hur många som sett den. Det skriver Cnet.

De nya reglerna som börjar gälla i USA från och med den här månaden, innefattar även annonser från publicister.

Och inte heller den här gången låter kritiken från just publicisterna att vänta på sig.

Digiday rapporterar om att de två amerikanska medieorganisationerna Financial Times och New York nu stoppar sina reklaminvesteringar på plattformen som ett svar på Facebooks nya policy.

Simon Nilsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt