Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Publicis och Omnicom går samman

Publicerad: 28 juli 2013, 10:36
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:39

Världens största reklam- och marknadsföringskoncern bildas när jättarna Publicis och Omnicom går samman.


Enligt uppgift till Dagens Media ska affären tillkännages på en presskonferens i Paris idag klockan 14.00.

Den planerade sammanslagningen av de två giganterna Publicis och Omnicom innebär att WPP puttas ner på andra plats över världens största reklam- och kommunikationskoncerner.

Omnicom äger bland annat reklambyrånätverken BBDO och TBWA, samt mediebyrådelen Omnicom Media Group, medan Publicis rymmer bland annat Starcom, Zenitoptimedia och Saatchi.

Enligt Financial Times, som igår kväll berättade om planerna på sammanslagningen, kan affären komma att ogillas av konkurrensmyndigheterna.

Dessutom kommer fusionen att innebära en rad kundkrockar som måste redas ut. Bland annat har Omnicoms byråer länge jobbat med Pepsi, medan Publicis arbetar på uppdrag av Coca-Cola.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.